In dit bericht lees je hoe je kunt starten met het 100-dagenrekenproject. Want dat is een héél goed idee voor elke kleutergroep én groep 3! Je bouwt op een leuke en eenvoudige manier een goed inzicht in de getallenlijn op. Voor zwakke rekenaars is dit geschikt als ‘pre-teaching’, ze hebben zo al eens gezien hoe dat gaat met eenheden, tientallen en inwisselen. Voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong is het ook heel belangrijk: zo voorkom je hiaten. En natuurlijk voeg je voor hen uitdagende tel- en rekenopdrachten toe.
Voorkom hiaten bij slimme kleuters
Een goede oriëntatie in de getallenlijn is belangrijk, juist óók voor slimme kleuters. Ze willen maar al te graag zo snel mogelijk met grote getallen aan de slag. Miljoenen, biljoenen, ontelbaar; dat is pas interessant! Het is geweldig leuk om te zien dat jonge kinderen zoveel interesse hebben in rekenen en getallen. Vaak zijn ze ook al behoorlijk vaardig. Je merkt bijvoorbeeld dat ze al prima kunnen tellen in stappen van 2 of 5. Ze weten je te vertellen hoeveel nullen het getal 100 of 1000 heeft. En kleine sommen maken lukt ook al heel aardig.
Versnellen?
Je bent misschien geneigd om deze kinderen te laten versnellen en alvast rekenwerk van groep 3 te laten doen. Ervaring leert dat kinderen die eerst een voorsprong hadden op rekengebied, in groep 4 of 5 soms vastlopen. Ze hebben dan stappen overgeslagen die van belang zijn voor een goede opbouw van hun rekeninzicht. Het is dus belangrijk om het tellen en de getallenlijn tot 10, 20 en 100 goed en gedegen onder de knie te hebben. En het 100-dagenrekenproject is een superleuke manier om hier aandacht aan te besteden!
Hoe ziet het 100 dagenproject eruit in de praktijk?
Je spreekt met de kinderen af om 100 schooldagen de tel bij te houden. Na die 100 dagen zijn we 100 dagen slimmer geworden, want dan hebben we alweer heel veel geleerd! Hier kun je overigens ook een goede koppeling maken met Mindset: van leren en oefenen wordt je steeds slimmer.
In je dagelijkse routine (dagen van de week, namen noemen, het weer etc) bouw je een kort momentje in om te tellen de ‘hoeveelste dag’ het is. Om de tel goed bij te houden zet je 3 bekertjes of bakjes neer. Elk bekertje krijgt een etiket, bijvoorbeeld van krijtbordfolie zodat je het getal steeds kunt aanpassen. Verder zorg je voor 100 rietjes of stokjes. Nu kun je beginnen:
Elke schooldag plaats je een rietje in een bekertje. Natuurlijk begin je bij het meest rechtse bekertje. Je maakt met de kinderen één belangrijke afspraak: er mag maar één cijfer staan op een bekertje! Op de 10e schooldag komt er weer een rietje bij in de beker. Nu maak je er met een elastiek een bosje van en dat bosje van 10 verhuist naar het bekertje met de ’tienen’ Op het bekertje van de tienen schrijf je nu een 1, in het bekertje van de enen staat nu een 0:
precies; het getal 10 komt tevoorschijn!
Zo bouw je met de kinderen steeds verder op tot het getal 100 wordt bereikt. Wat dan volgt is natuurlijk het 100-dagenfeest! Wil je daar meer over weten? Klik dan hier.
Wat heb je nodig om met het 100-dagenrekenproject aan de slag te gaan?
Zorg allereerst voor drie bekers of bakjes met een beschrijfbaar etiket.(Action heeft vaak zelfklevend krijtbordfolie te koop) Je hebt dan uiteraard ook een krijtje nodig 😉 Dan nog 100 rietjes, prikkers of ijslolliestokjes en elastiekjes of tape om hier bundels van 10 van te maken.
Ik heb bij het 100-dagenrekenproject een leuk lespakket gemaakt. Je krijgt een duidelijke uitleg en onderbouwing (SLO rekendoelen) bij het project. Bij elk 10-tal dat je bereikt vind je lessuggesties voor uitdagende speelse activiteiten voor de slimme kleuters die verdieping kunnen gebruiken. Verder tref je veel leuke bijlagen zoals getallenkaartjes, vlaggetjes voor een getallenslinger, mooie speelleerbladen, een honderveld en nog veel meer. Je bestelt het digitale lespakket hier: 100-dagenrekenproject
Voor meer inspiratie kun je mijn bord volgen op Pinterest voor tips en ideeën, of lid worden van de Facebookgroep om ideeën uit te wisselen met collega’s.
Leuke telboeken om te gebruiken bij het project
Ik verzamelde leuke tel- en rekenboeken voor je om te gebruiken bij het project!
Ik ben fan van het 100-dagen project! Vooraf dacht ik dat 100 dagen erg lang zou zijn, maar we genieten er enorm van! De ene dag besteden we wat meer tijd en aandacht aan de getallen dan de andere dag, maar dat maakt het juist zo fijn om mee te werken. Top project en leuke opdrachten!
Dit leek me een erg leuk idee, maar ik merkte dat het niet echt tot leven kwam bij de kinderen. Na 5 weken heb ik ze weggezet om te zien of ze er naar zouden vragen. Na 3 weken vroeg er 1 kind even naar. Verder niets gehoord, dus heb ik het gelaten.
Ze wisten wel de getallen te noemen, maar het bleef enkel daarbij.
#honderdagenproject
De eerste 10 dagen zijn gedaan. De kinderen zijn heel enthousiast en zorgen ervoor dat ik het rietje niet vergeet. De verbazing was groot toen het eerste bosje rietjes naar het middelste blik verhuisde en er toch het cijfer 10 verscheen.
We hebben met de hele groep het land van 10 van koning Kien gemaakt (jammer dat ik geen foto kan plaatsen).
Ik heb niet perse een slimme rekengroep, maar deze opzet zorgt ervoor dat het tellen heel inzichtelijk wordt aangeboden. En ieder kind haalt eruit wat het zelf aan kan!