Doe meer met… gehoorkokers


IMG_0756

De laatste in de serie: Werken met ontwikkelingsmaterialen volgens de taxonomie van Bloom voor extra uitdaging… En ja, zelfs met gehoorkokers kun je heel wat uitdagende opdrachten verzinnen! En dit lijkt nog wel het meest gesloten materiaal van allemaal. Want wat kun je nog meer doen behalve twee dezelfde geluiden bij elkaar zoeken? Kun je wel uitdagende opdrachten met gehoorkokers bedenken? Natuurlijk wel!

Uitdagende opdrachten met gehoorkokers

  • Hoorspel! Laat de kleuters een verhaaltje bedenken waarbij ze de geluiden van de kokers gebruiken. (analyseren, creëren)
  • Zelf maken: laat kinderen zelf hoorkokers maken door busjes/blikken/rolletjes/kruidenpotjes te laten vullen met allerlei materiaal. (creëren)
  • Memory: zet de kokers in een patroon op tafel. Een kleuter mag met 2 kokers schudden. Zijn ze hetzelfde, dan heb je een setje. Zo niet dan zet je ze terug. Wie heeft de meeste setjes? (geheugen, analyseren)
  • Experiment: zouden alle kokers op dezelfde manier rollen? Of zorgt de inhoud ervoor dat er verschil is tussen de kokers? Welke zou het snelst gaan? Laat de kleuters een voorspelling doen en een manier bedenken om hun voorspelling te controleren. (bijvoorbeeld; laat de kokers rollen van een hellend vlak, hoe ver rolt elke koker?) Evalueer daarna de voorspelling. (evalueren, voorspellen, analyseren)
  • Vraag de kleuters goed naar het geluid van de gehoorkokers te luisteren. Kun je dit geluid namaken met je mond? Welke letters hoor je? Misschien hoor je sssj, sssj of Kgg Kgg. Laat de kleuters deze ‘geluiden’ stempelen. ( analyseren, geletterdheid)
  • Echo: Voor een tweetal. Elk tweetal heeft dezelfde kokers voor zich staan ( begin met 2, later drie of meer) Een van de twee laat een patroontje horen door te schudden met de kokers. De ander is de echo. Als het goed gaat, laat de kinderen dan ruggelings tegen elkaar zitten, of blinddoek 1 van tweeën! ( analyseren, creëren, evalueren)
  • Componeren: Laat kinderen een muziekstukje maken. Je kunt per koker een symbool laten bedenken (grafische notatie) of werken met getallen of kleurtjes. (Natuurlijk wil je dat voor de andere spelletjes de kokers niet zijn gemerkt. Werk daarom bijvoorbeeld met washi-tape, dat kan er gemakkelijk weer af.) De kinderen noteren of tekenen tot slot hun muziekstukje op een hoedenstrook. Kunnen ze het vervolgens naspelen?

Twee opdrachten waarbij het geluid GEEN rol speelt:

  • Laat de kokers op volgorde van gewicht zetten. Eerst schatten, daarna controleren met een balans. (analyseren, evalueren)
  • Zoek bij elke koker een voorwerp van precies hetzelfde gewicht. Laat vervolgens controleren met de balans. (analyseren, evalueren)

Uitgelicht

Een van de leukste uitdagende opdrachten met gehoorkokers die ik deed wil ik nog graag met je delen. Nou ja, mét de gehoorkokers was het eigenlijk niet, maar wel geinspireerd óp de gehoorkokers!

Maak eens zelf alternatieve hoorkokers!

Ik gebruiikte daarvoor een klein formaat Pringle-busje. Doe er bijvoorbeeld een knikker, een autootje, knuffeltje, een sleutel of geld in. Of maak het nog gekker en laat één kokertje leeg…

Nummer de kokers en laat de kinderen raden wat er in kan zitten. Welke weet je echt zeker? Waardoor weet je dat? De kinderen mogen vervolgens tekenen of schrijven wat er volgens hen in de koker zit.

Laat kinderen uitgebreid met elkaar discussiëren over de inhoud! Pas aan het eind van een week of periode open je de kokers in de kring (analyseren, evalueren) Verrast de inhoud ze nog, of hebben ze alles geraden?

Blij met deze ideeën?

Dan is deze uitgave vast iets voor jou!

In één pakket vind je de beste ideeën bij 12 verschillende ontwikkelingsmaterialen op handzame kaarten op A5 formaat.

(digitale download, zelf uit te printen).

Voor maar €7,95 mag je dit in alle groepen op jouw school gebruiken. 

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *