Doe meer met… rijmduo


5224451

Sommige kinderen kunnen al (goed) lezen in de kleutergroep. Een spel als Rijmduo, Rijmlotto of een ander rijmspel is dan allang niet uidagend meer. Tenminste, als je het spel gebruikt zoals het bedoeld is… In dit blogartikel lees je een heleboel uitdagende opdrachten met Rijmduo, om het spel eens anders in te zetten!

Uitdagende opdrachten met Rijmduo*

*Of met andere rijmkaartjes natuurlijk!

De uitdagende opdrachten met Rijmduo die je hier vindt, zijn weer gebaseerd op de taxonomie van Bloom. Je spreekt bij deze ideeen vooral de hogere orde denkvaardigheden aan. Ook wordt de opdracht soms uitdagender gemaakt door een beroep te doen op het geheugen, of een opdracht te geven op het gebied van (beginnende) geletterdheid.

Opdrachten die over rijmen gaan:

  • Laat de kleuters bij elk rijmduo een extra kaartje maken. (creëren, analyseren)
  • Alle duo’s gevonden? Bedenk voor enkele duo’s een zin/ rijmpje met de woorden. Evt. laten stempelen, typen of een tekening erbij laten maken. (beginnende geletterdheid, creëren)
  • Gebruik rijmduo als memory. (geheugen, rijmen)
  • Maak rijmdozen: plak 1 kaartje op een schoenendoos (of kopie van een plaatje natuurlijk…) en verzamel in de doos zoveel mogelijk plaatjes en voorwerpen die hierop rijmen. Laat kinderen daarin creatief zijn, bij ‘vuur’ mag ook een citroen, want die is zuur. Ook leuk als thuisopdracht! (analyseren, creëren)
  • Leest je Slimme Kleuter al? Steek er even werk in om eenvoudige rijmzinnetjes te maken, schrijf ze bijvoorbeeld op gekleurde hoedenstroken. Laat de kleuter de zin afmaken met het juiste kaartje. Voorbeeld: Wat ziet mijn oog, pijl en … (aanvankelijk lezen, analyseren)
  • Laat de kleuters zelf een rijmduo spel ontwerpen. Ieder een paar setjes tekenen en spelen maar. (creëren)
  • Maak kaartjes met daarop 1 van de rijmwoorden. (evt op de achterkant van de bestaande kaartjes plakken of schrijven) zodat ze setjes moeten zoeken van 1 plaatje en 1 rijmwoord. (beginnende geletterdheid)
  • Leg kinderen uit wat ‘beginrijm’ is. Leer ze rijmpjes zoals ‘Liesje leerde Lotje lopen’. Laat ze de plaatjes op beginklank sorteren. Kunnen ze met zoveel mogelijk van deze woordjes een zin maken?

Andere opdrachten:

  • Laat de plaatjes op goede volgorde leggen. Hoe groot of klein is iets in het echt? Alles staat even groot afgebeeld, maar dat is in werkelijkheid niet zo…
  • Laat de kleuter wisselrijtjes maken. Start met 1 plaatje (kopieer evt. in zwart-wit bovenaan een blad. Stempel het woord eronder. Verander nu 1 letter en maak er zo een ander woord van. Dat mag ook een onzinwoord zijn! (beginnende geletterdheid, creëren)
  • Raad mijn plaatje: een kind pakt 1 plaatje van een gedekte stapel. De anderen raden welk plaatje het is. Dat kan door het na te tekenen (Pictionary) uitbeelden, vragen te laten stellen stellen etc. Variant: plak een kaartje met schilderstape op je rug en laat de kinderen ‘wie ben ik’ spelen! (analyseren)
  • Iets heel anders: kies 1 plaatje en kopieer dit midden op een blad. Laat de kleuter er een mindmap omheen maken.
  • Variant hierop: kies 5 plaatjes die bij jou passen en leg uit waarom dit zo is. Kopieer eventueel deze plaatjes op een blad en schrijf het er samen bij. Gebruik bijvoorbeeld in het portfolio, of voor het thema ‘dit ben ik’ (evalueren)

Blij met deze ideeën?

Dan is deze uitgave vast iets voor jou!

In één pakket vind je de beste ideeën bij 12 verschillende ontwikkelingsmaterialen op handzame kaarten op A5 formaat.

(digitale download, zelf uit te printen)

Voor maar €7,95 mag je dit in alle groepen op jouw school gebruiken. 

Geef een reactie