échte dino’s knutselen!


Inspiratie op Instagram

Sinds ongeveer een jaar kun je mij vinden op Instagram onder het account slimmekleuters.nl. Natuurlijk ben ik ook andere accounts gaan volgen. Eén van de accounts die mij enorm inspireert is die van juf Ester Klaver. Steeds weer verrast ze met mooie activiteiten waar de verwondering, natuurbeleving, diepgang, originaliteit en creativiteit vanaf spatten.

Eén van de posts die mij aansprak ging over een heleboel trotse kleuters die wel drie weken hebben gewerkt aan het knutselen van een dino. Voor komend schooljaar neem ik me voor om de kinderen ook langer de tijd te geven en te begeleiden om in een bouwhoek of atelierhoek tot verdieping te komen. Maar hoe pak je dat aan? Juf Ester Klaver was bereid om in dit gastblog een inkijkje te geven op het proces in haar klas. Ze stuurde me ook veel mooie foto’s. Lees en kijk je mee?

Gastblog juf Ester Klaver

We waren in de klas bezig met het door de kinderen zelf gekozen thema: Dinosaurussen. Dit thema sprak de kinderen erg aan en ze kwamen met honderden eigen ideeën voor activiteiten. Één daarvan was dat ze “echte” dino’s wilden maken (dus niet van die platte). Dus dat gingen we organiseren.

Een oproepje aan de ouders voor kosteloos materiaal was snel gedaan en in de week daarna stroomden de tassen met spullen binnen. Binnen de kortste keren stond onze kast vol met lege melkpakken, eierdozen, plastic bakjes, wc rollen, doppen, deksels, kartonnen doosjes, wasmiddel flessen en ga zo maar door.

Heel veel kosteloos materiaal

Ik heb de kinderen 3 fases aangeboden waarin ze de dinosaurussen vorm konden geven, verder heb ik ze vrij gelaten in hun aanpak.

Fase 1: maak een dinosaurus met materiaal naar keuze.

Om alles aan elkaar te bevestigen heb ik de kinderen rollen met schilderstape gegeven. Mijn ervaring met lijm is dat de materialen niet goed blijven plakken en dat je als leerkracht alleen bezig bent met onderdelen te verstevigen en bevestigen. Met de tape konden ze lekker zelf aan de slag.

Het was mooi om te zien dat verschillende kinderen ook een verschillende manier van werken hadden. Sommige kinderen hadden al direct een idee over wat voor soort dinosaurus ze wilden maken en kozen het materiaal dat ze daarbij vonden passen. Andere kinderen lieten zich meer leiden door het materiaal dat er beschikbaar was. Ze kozen eerst spullen uit van de kast die ze interessant vonden, en daarna bedachten ze wat ze daarvan konden maken. Beide manieren zijn natuurlijk goed.

Mooi om te zien was dat de kinderen in staat waren om gaandeweg hun ideeën bij te stellen. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde materialen niet goed aan elkaar te bevestigen waren, of wanneer tijdens het maken blijkt dat ze toch een verkeerde rol of bakje hadden gepakt. De meeste kinderen konden zelf uit de voeten en hadden nauwelijks hulp nodig.

De kinderen die vastliepen (dat waren voornamelijk jonge groep 1 leerlingen) heb ik uiteraard op gang geholpen. Soms was daarvoor een afbeelding of een aanwijzing genoeg. Soms hadden ze wat meer hulp nodig bij het aan elkaar bevestigen van de materialen. Ook mooi om te zien dat ze kinderen elkaar heel goed kunnen helpen en ook elkaar adviezen geven.

Sommige kinderen waren in één werkles klaar met de basisvorm van hun dino, andere kinderen wilden er wel twee of meerdere werklessen mee bezig en veranderden of verbeterden hun ontwerp.

Fase 2: bekleed je dinosaurus met papier-maché.

Voor de meeste kinderen was dit de eerste keer dat ze met papier-maché gingen werken. Er zijn altijd kinderen die het heerlijk vinden en het liefst tot aan hun oksels in de plaksel duiken, maar er zijn ook altijd kinderen die het vreselijk vinden en eigenlijk heel vies! Deze kinderen moeten echt iets overwinnen. Desondanks gingen ze allemaal enthousiast aan de slag omdat ze blij waren met hun eigen vorderingen. De aan elkaar geplakte doosjes en rollen begonnen ineens wel erg op een echte dino te lijken en dit werkte motiverend!

Fase 3: de dino schilderen.

Omdat we in ons onderzoek naar dinosaurussen hadden geleerd dat we eigenlijk niet zeker weten welke kleur de dino’s vroeger hadden, hebben de kinderen besloten dat de dinosaurussen in elke willekeurige kleur geschilderd konden worden. Daar kon ik het als juf alleen maar mee eens zijn.

Toen de dinosaurussen een kleur hadden gekregen en ook ogen waren ze eindelijk klaar. En zo trots als ze waren op hun werkstuk, zo trots was ik op de kinderen. Want niet alleen waren ze weken creatief bezig geweest, ondertussen leerden ze ook nog beslissingen nemen, ideeën bijstellen, kritisch naar hun eigen werk kijken, samenwerken en zo kan ik nog wel even door gaan.

En dan… een dino-museum!

De kinderen vonden de dinosaurussen te mooi om “zo maar “ neer te zetten in de vensterbank. Ze wilden heel graag een dino-museum inrichten in de themahoek. Stiekem was ik dat al van plan, maar hoe leuk is het wanneer de leerlingen dit zelf bedenken!

Deze nieuwe activiteit bood weer een heel nieuw scala aan leermomenten op allerlei gebieden. Het maken van prijslijsten en toegangskaarten, prijskaartjes in de museum-shop, oefenen met geldhandelingen, het geven van een rondleiding, waaraan alle kinderen op hun eigen manier en niveau aan mee konden doen.

Na een aantal weken oefenen in het museum in de klas, hebben we het thema afgesloten met een groot museum in het speellokaal. Hier hebben alle ouders en familieleden van de kinderen een rondleiding gekregen en konden alle knutselwerken bewonderd worden.

Kijk voor alle andere activiteiten die ik tijdens het thema dinosaurussen (dat uiteindelijk 7 weken duurde) heb gedaan gerust op mijn instagram: jufesterklaver.

Veel geleerd!

Geef een reactie