Eerder vroeg ik mijn volgers op Facebook welke vragen zij hebben over slimme kleuters. Deze vragen zal ik in verschillende berichten beantwoorden. Deze keer gaat het over de kleuter die geen zin heeft in uitdagend werk Hoe zit dat? En hoe ga je ermee om? Lees lekker mee en pik de informatie eruit die voor jou relevant is!
Mijn slimme kleuter heeft ‘geen zin’ in uitdagend werk!
Vraag: Hoe stimuleer je kleuters die meer in hun mars hebben maar de uitdaging niet aan willen gaan? Zoals veel te gemakkelijke spelletjes pakken. Een mapje/plank met moeilijkere spellen/opdrachten klaar hebt liggen maar ze er niet naar omkijken. Ze steeds zeggen ‘heb ik geen zin in’?
Ben je er als leerkracht van overtuigd dat deze kinderen dit aanbod nodig hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen?
Wacht dan niet af tot de kinderen ‘zin’ hebben. Je mag eisen stellen!
Dat doe je ook met kleuters die om een andere reden extra leerstofaanbod krijgen. Een NT2 leerling zal een kleine kring over woordenschat waarschijnlijk niet mogen overslaan omdat hij liever iets anders wil doen…
Dus geef aan dat je wilt dat ze éérst het uitdagende werk doen, voordat ze iets anders mogen kiezen. Of spreek vaste momenten in de week af dat zij een opdracht van de leerkracht doen. Bijvoorbeeld op een moment dat ook andere kinderen aan het werk zijn met ontwikkelingsmateriaal. Leg daarbij uit, top-down, waaróm je wilt dat de kinderen deze opdracht doen. Bijvoorbeeld om te leren doorzetten, goed na te leren denken of je vingers goed te oefenen om later te leren schrijven.
Smartgames zijn overigens heel geschikt als uitdagend werk, lees eens verder op www.slimmekleuters.nl/smartgames/ In het nieuwe lespakket bij de smartgames vind je een uitgebreide aanpak om kinderen die lastig werk uit de weg willen gaan, tóch over de streep te krijgen.
Saaaaaaiiii….
O ja…. sta nog even stil bij de zin ‘geen zin in’ in uitdagend werk. Zou dat ook kunnen betekenen:
Ik weet niet of ik dat werkje wel kan…
Ik wil niet anders zijn dan de andere kinderen…
Wat als het niet lukt…
Het ligt in dezelfde lijn als kinderen die een lastige opdracht ‘saai’ noemen. Inmiddels is saai bij mij in de klas én thuis het verboden woord! Het betekent bijna altijd iets anders…
Mocht je iets dergelijks vermoeden dan zou het verstandig zijn je te verdiepen in Mindset. Begin eens bij dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=oFZAxX2ALUE
Hoe stimuleer ik intrinsieke motivatie bij slimme kleuters?
Vraag: Motivatieproblemen bij (slimme) kleuters vind ik nog steeds erg lastig. Ik zie de voorsprong, zorg voor uitdaging maar deze kinderen aan het denken krijgen vind ik nog steeds erg lastig. Hoe stimuleer ik hun intrinsieke motivatie? Inzicht geven, voornamelijk op top/down gebied helpt al wel iets, maar ik ben benieuwd of jij nog andere tip/trucs hebt?
Tsja, waren er maar gemakkelijke trucs! Er is helaas niet één truc met 100% resultaat. Maar misschien zijn er wel een meerdere kleine ‘trucs’ die samen kunnen zorgen voor een verbetering. Top-down uitleggen waarom een opdracht nodig is, is inderdaad onderdeel van die goede aanpak! Lees zeker de tips bij de vorige vraag, hieronder ga ik er nog even op door!
Je vraag lezende, kom ik toch ook weer uit bij Mindset. Want iedereen is intrinsiek gemotiveerd, de vraag is alleen waarvóór je gemotiveerd bent. Iemand met een groeimindset is gemotiveerd om hard te werken en door oefenen steeds meer te leren. Iemand met een vaste mindset is vooral gemotiveerd om ‘bewijzen’ dat hij slim is en wil niet door de mand vallen. Dán ben je vooral gemotiveerd om moeilijk werk uit de weg te gaan, want wat zal de juf, meester of papa en mama denken als het niet lukt…
Precies daarom heb ik in samenwerking met Novilo het lespakket Complimentenkaartjes ontwikkeld, zodat je kunt werken aan een groeimindset in je groep. Meer kun je lezen op: lespakket-complimentenkaartjes-mindset/
Ook de nieuwe map voor de onderbouw van Platform Mindset is een echte aanrader. Zoek ze even op tijdens de NOT of kijk online: groei-in-je-groep-onderbouw/
Bedenk ook eens op welk vlak je de uitdagende opdrachten geeft. Gaat het vooral om moeilijker werk, smartgames, werkjes rondom cijfers en letters? Of spreek je ze ook aan op het hogere orde denken? De Denksleutels zouden daarvoor een goede insteek kunnen zijn. Ik zie vaak kinderen die juist bij dat soort vragen opbloeien! Kijk eens op https://www.slimmekleuters.nl/denksleutels/
Geen zin in uitdagen werk? Nog één tip tot slot:
Werk met matchen en stretchen, dat wil zeggen; sluit aan bij iets dat de kinderen interesseert en probeer daar een uitdagende opdracht aan te koppelen. Probeer dus eerst eens uit te vinden wat deze kinderen interesseert. Is dat voetbal, zijn het (toch weer) dinosauriërs of spelen ze dolgraag met autootjes? Probeer dan hier een uitdagende opdracht bij de bedenken. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld uitvinden welke autootje het beste rijdt? Vaak is het voldoende als je je zoiets hardop afvraagt!
…en probeer daar een uitdagende opdracht aan te koppelen. …. Vaak is het voldoende als je je zoiets hardop afvraagt!
Van het hardop afvragen is inderdaad iets waar veel kinderen van aan gaan. Maar maak als leerkracht dan alsjeblieft wel tijd om hardop mee te denken en door te vragen. Want alleen de vraag stellen en er vervolgens niks mee doen, helpt ze niet verder.
Wat een fijne blog, bedankt! Voor het behandelen van mijn vraag en de praktische tips! Mindset is zeker iets waar ik nòg meer over wil leren! En na jouw mini-workshop van daarstraks op de NOT heb ik ook weer nieuwe inspiratie om met de denksleutels aan de slag te gaan 🙂