Heb je een kleuter die… al ( bijna) kan lezen?


Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong leren zichzelf vaak lezen

Bijna alle kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong leren zichzelf in enige mate lezen tijdens de kleuterperiode. Sommigen lezen al vloeiend prentenboeken voor, anderen spellen nog de mkm-woordjes. Al deze kinderen begrijpen in meer of mindere mate het systeem dat erachter zit: symbolen herkennen, vertalen naar klanken en daarmee woorden en teksten vormen.

Sommige kinderen zijn hier erg trots op en laten het graag horen. Er zijn ook kinderen die ik er in de loop van het jaar op ‘betrap’ dat ze kunnen lezen. Kinderen die de interesse niet laten zien, maar ineens bij de woordjesposter in de klas staan te oefenen, of kinderen die tijdens het ‘Lekker Lezen’ in de klas toch woordjes aan het spellen zijn. Zorg dus dat je hier alert op bent als leerkracht!

Om tegemoet te komen aan de leeshonger van de kleuter met een voorsprong zou je 2x per weer ‘Lekker Lezen’ kunnen invoeren. Tijdens het kwartiertje dat je hiervoor inruimt, zijn alle kinderen zelfstandig aan het lezen. De een zal plaatjes kijken en een verhaal erbij bedenken, de ander zal al echt lezen. Zo kan het kind met een ontwikkelingsvoorsprong lekker lezen zonder dat het een uitzonderingspositie heeft in de groep.

Ook tutor lezen met behulp van bovenbouwleerlingen kan een goede werkvorm zijn. Deze kinderen kunnen 1 a 2 keer per week lezen met groep 1 en 2. De meeste kinderen worden voorgelezen, maar de kleuter die er aan toe is kan zelf/samen met de bovenbouwer lezen.

Nog een enkele tips:

De boekjes die het kind al zelf kan lezen sluiten vaak niet aan bij de interesse van een kind dat een grote voorsprong heeft. Hij of zij is de inhoud van die verhaaltjes dan al ontgroeid. Kijk dan eens naar informatieboeken die aansluiten bij de interesse van het kind, dat geeft vaak een heleboel leesplezier! De serie ‘Zelf lezen over lang geleden’ van Arend van Dam en Alex de Wolf is een aanrader!

[bol_product_links block_id=”bol_5a26740f0f406_selected-products” products=”9200000059825135,9200000051759364,9200000051759401,9200000051759446,9200000051759410,9200000070999391,9200000070999387,9200000078861282″ name=”a” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Andersom kan het zo zijn dat een kind al een hoog leesniveau heeft, maar nog niet toe is aan de (emotionele) thema’s in boeken die voor een hogere leeftijd zijn geschreven. Denk bijvoorbeeld aan boeken over scheiding, pesten, ziek zijn etc. Een goed alternatief kan zijn om deze kinderen zelf prentenboeken te laten lezen  die geschikt zijn voor hun leeftijd.

Dit zijn dan mooie boeken om eens aan te denken. Is je kleuter nog niet zover om de boeken zelf te lezen? Dan zijn het ook prima voorleestips:

[bol_product_links block_id=”bol_56b06df195d3d_selected-products” products=”9200000025793077,1001004011276528,9200000010039595,666789337,1001004001655921,1001004002069355″ name=”boeken om zelf te lezen of voor te lezen” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Met dank aan de tips van gebruikers van deze site!

Geef een reactie