Heb je een kleuter die… een goede ruimtelijke orientatie heeft?


DSCN0770

Bij slimme kleuters zie je vaak een goed ontwikkelde ruimtelijke oriëntatie. De andere zaken die ik benoem om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te signaleren vragen soms veel inzicht van de leerkracht en zijn lastig te signaleren. Daarmee vergeleken is dit een makkie! Dit talent komt bij allerlei vaardigheden om de hoek kijken, zoals bij..

Puzzelen: met veel gemak worden puzzels met veel stukjes gelegd. Probeer ook eens een uitdagende puzzel zoals de Trizzle. Ik heb deze gelegd zien worden door verschillende Slimme Kleuters, al tijdens hun wen periode!

Mozaïek: de kinderen in mijn klas vonden het geweldig iets te leren over symmetrie. Het lukt ze daarna goed om zelf ook symmetrische patronen te leggen met bijvoorbeeld mozaïek ( maar ook met kapla, natuurlijke materialen zoals schelpen, en kopjes en bordjes uit de poppenhoek…)

De bouwhoek: Dit is bij uitstek de hoek waar veel kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te vinden zijn. Vooral de jongens uit mijn groep vechten om een plekje in deze hoek. Met grote blokken, de treinbaan, knikkerbanen, kapla en veel andere materialen laten zij zien dat ze een mooi, creatief en evenwichtig gebouw kunnen maken.

Bouwmaterialen in de klas: Met Knexx kunnen deze kinderen zelf komen tot de prachtigste figuren. Maar je ziet ook dat zij vanuit een bouwvoorbeeld stap voor stap zelf al ingewikkelde dingen kunnen namaken. Ook met Polydron zie je dat sommige kinderen al zelf uitvinden hoe ze tot een ruimtelijk figuur zoals een kubus kunnen komen. Dit materiaal is wel geschikt voor iets grotere kinderen, het vraagt wat kracht en handigheid om het in elkaar te ‘klikken’

Geef een reactie