Heb je een kleuter die… een grote spanningsboog heeft?


school-105

Bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong valt op dat zij een grote spanningsboog hebben. Je zal wel een beetje je best moeten doen ze hierop te betrappen, want dit geldt uiteraard voor activiteiten waar zij interesse in hebben!

Laat deze kinderen werken met nieuwe uitdagende ontwikkelingsmaterialen of met een ‘smartgame’ Of gebruik je ontwikkelingsmaterialen eens op een andere manier. Leg bijvoorbeeld uit wat symmetrie is voor je een kind aan het werk zet met de mozaiekdoos. Observeer hoe het kind te werk gaat en hoe lang het de aandacht erbij kan houden. In mijn groep, waarin alle kinderen een ontwikkelingsvoorsprong hebben, zie ik dat zij een half uur geconcentreerd met een dergelijke opdracht bezig kunnen zijn.

Deze spanningsboog en interesse kan zich ook uiten in het ‘niet kunnen stoppen’ met een activiteit. Kinderen die zo opgaan in hun bouwwerk, knutselproject of spel in de zandtafel, dat je ze maar met veel moeite aan het opruimen krijgt. Het kan dan helpen als je duidelijk aangeeft hoe en wanneer ze hiermee verder mogen gaan.

Geef een reactie