Heb je een kleuter die… moeilijk kan kiezen?


school-153

Stel je voor, je krijgt een nieuwe kleuter in de groep. Je weet (of niet) dat het kind mogelijk hoogbegaafd is. Alles lijkt prima te gaan. Het kind is enthousiast, laat zichzelf zien, heeft er plezier in om naar school te gaan. De ouders zijn blij dat het zo goed gaat! Maar na een paar maanden, misschien een half jaar, zie je het kind ‘inzakken’. Het wordt minder blij, de werkjes worden niet zo goed meer gemaakt. En als hij vrij mag kiezen dan lukt het niet om tot een keuze te komen. Wat is er aan de hand?

Deze slimme kleuter is Klaar. Hij heeft al het werk in de kleuterklas een keer gedaan. De puzzels zijn gemaakt en de kisten met ontwikkelingsmateriaal kennen ook geen geheimen meer. De spelletjes zijn gespeeld en hij heeft genoeg van elke dag vader en moedertje spelen (waarom nooit vulkanoloogje?) En als Slimme Kleuters aan één ding een hekel hebben dan is het wel: herhaling.

Wat nu? Je zult als leerkracht maatregelen moeten nemen om de uitdaging weer te vinden voor dit kind. Dat kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld:

– door je materialen anders in te zetten. Gooi eens 2 puzzels door elkaar, of laat hem eens op zijn kop maken. Of nog mooier: laat het kind zelf een puzzel maken. Kijk bij uitdagen met ontwikkelingsmaterialen voor ideeën.
– door het kind mee te laten doen op een hoger niveau: kan dit kind al meedoen met het werk van groep 2?
– door het kind specifieke uitdagende activiteiten aan te bieden: laat het kind op vaste tijden werken met een smartgame, of ga in de kleine groep aan het werk met opdrachten uit ‘Vooruit’ of andere materialen voor hoogbegaafden.
– door je opdrachten steeds aan te passen aan het kind; stel specifieke eisen. Als het kind een huis bouwt, vraag dan of het er 2 ramen in wil maken, of een schuin dak.
– door te overleggen binnen school en met ouders: is een hoogbegaafdengroep iets voor dit kind? Is versnellen wenselijk?

In ieder geval moet er iets gebeuren om de slimme kleuter weer te interesseren voor het leren. Anders loop je het gevaar dat precies dit moment het begin van verlies aan motivatie markeert…

Geef een reactie