Herfst: ‘Stekel de Egel’ 2


In dit blogartikel gaan we verder met ons verhalend ons verhalend ontwerp over Stekel de Egel! Na de eerste week brief volgen er natuurlijk meer. Deze week verdiepen de kinderen zich in wat een egel zoal eet, én in de gevaren van zwerfvuil. Natuurlijk willen de kinderen meteen in actie komen om daar iets aan te doen.

Tweede brief van Stekel de Egel, onderzoekje!

Ook dit keer vonden de kinderen wat losse stekels op de grond, met daarbij een nieuwe brief van Stekel de Egel:

Beste kinderen

Wat ziet de klas er gezellig uit! Ik voel me al helemaal thuis met al die mooie natuurspullen. Ik heb hier al een paar keer geslapen, hebben jullie me al gevonden?

Ik begin wel erg veel honger te krijgen, want ik moet flink eten voor ik aan mijn winterslaap begin. Hebben jullie wat lekkers voor me?

Stekelige groetjes!

Deze brief riep vragen op over de winterslaap en over wat een egel eigenlijk eet. Met de kinderen heb ik besproken hoe we daar achter zouden kunnen komen. Een van de kleuters stelde voor een onderzoek te doen: allerlei eten neerzetten en dan ‘s ochtends steeds bekijken wat Stekel heeft gegeten. Bij dit idee hebben we een mooie grafiek gemaakt zodat we goed bij konden houden hoeveel er werd gegeten van de kaas, het brood, de melk, het water, het knaagdierenvoer etc. Overigens schreven twee kinderen elke keer een brief terug aan Stekel waarin we antwoord gaven op zijn vragen. Mooie manier om bezig te zijn met beginnende geletterdheid!

Derde brief van Stekel de Egel: zwerfvuil

De brief die de kinderen daarna las antwoord kregen vind je hieronder:

Hoi allemaal!

Dank jullie wel hoor, voor al dat smakelijke eten! Ik heb heerlijk gesmuld. Buiten heb ik ook nog gezocht naar lekkere insecten en bessen. Maar ik zat bijna vast met mijn snuit in een plastic beker waar nog wat lekkere vla in zat. Ik had wel kunnen stikken! Willen jullie helpen om het afval buiten op te ruimen? Ik ben bang dat er iets met mijn broertjes en zusjes kan gebeuren.

Stekelige groetjes

Naar aanleiding van deze brief hebben we onderzocht wat de voornaamste gevaren zijn voor egels. Vooral het vast komen te zitten met de snuit in afval zorgt voor problemen. We hebben daarom onder begeleiding van bovenbouwleerlingen de schoolomgeving opgeruimd. Alles natuurlijk op initiatief van de kinderen! In het volgende bericht vind je het slot van ons thema.

Op de foto:

Egeltjes gemaakt van brooddeeg.

Knipjes maken in het deeg om stekels te maken. (oefenen fijne motoriek)

Daarna in een bakje/deksel schoenendoos met allerlei herfstmaterialen een natuurlijke omgeving creëren.

Geef een reactie