Herfstthema ‘Stekel de Egel’ 3


In de laatste week van het thema hebben we de mensen van de egel opvang uitgenodigd in onze klas. De kinderen hebben met mijn hulp een email gestuurd met de vraag of zij langs wilden komen. In de brief hebben ze verwoord wat ze al over egels hebben geleerd. Zoals in elke kleutergroep geldt, voegt zo’n gastles waarbij de kinderen de egel kunnen observeren ontzettend veel toe! Extra uitdagend was, dat we te horen kregen dat egels schuwe dieren zijn en dat hij alleen uit zijn papieren holletje zou komen als het heel stil was in de klas. De kinderen hebben daar heel goed voor gezorgd en waren drie kwartier muisstil…

 

Deze week volgde de laatste brief, die je hieronder aantreft:

Hoi allemaal

Dat ziet er netjes uit buiten! Dat hebben jullie fijn gedaan! Nu wordt het voor mij bijna tijd om te gaan slapen. Binnen is het toch te warm voor mij, mijn lichaam is in de winter maar tussen de 1 en 6 graden! Willen jullie een mooi holletje voor me maken? Schiet wel een beetje op hoor, want ik ( gaaaaap) krijg al zo’n slaap!

Stekelige groetjes!

Deze laatste week hebben we van een omgekeerd sinaasappelkistje een ‘egelhotel’ gemaakt. We mochten dit bij een van de kinderen in de tuin plaatsen. Wie weet komt er wel een egeltje in te wonen!

Tot slot: Geloven deze Slimme Kleuters echt in een egel die brieven schrijft en een poosje op school komt wonen? Nee, natuurlijk niet. Maar ze willen er dolgraag in geloven en spelen vol overtuiging het verhaal mee. Hoewel het thema vrij eenvoudig in elkaar zat met elke week een kleine aanzet, heeft het tot enorm veel leeractiviteiten geleid: brieven lezen en schrijven, onderzoek doen, grafieken ontwerpen en bijhouden,  knutselen, informatie verwerven uit boeken en uit filmpjes, tekenen, rekenactiviteiten met bijvoorbeeld het tellen van ongeordende hoeveelheden (stekels) zorg voor de schoolomgeving en het welzijn van dieren en nog veel meer.

Voel je vrij om dit thema te gebruiken zoals je wilt, ik hoop dat je er plezier van hebt!

 

 

Geef een reactie