Hoeken verrijken

Ideeën om hoeken te verrijken


Nadat je 100 ( school-) dagen samen met de kinderen de tel heb bijgehouden volgt natuurlijk een 100-dagenfeest op de 100e dag van het schooljaar! Een greep uit de activiteiten (veel van de activiteiten heb ik samen met de kinderen bedacht en uitgevoerd) Zo kom je naar school als het […]

En wanneer vier jij het 100-dagenfeest?


Na het lezen van het blog over de kamishibai wil je vast snel aan de slag! In dit blogartikel krijg je tips om er één te kopen of zelf te maken. Je kunt zelfs met de kinderen aan de slag om een eigen mini-kamishibai te maken. Hoe leuk! Een kamishibai […]

Kamishibai (2)




Een gezelschapsspel leren spelen is voor alle kleuters belangrijk. Je leert spelregels opvolgen en doet tegelijkertijd sociale vaardigheden op, zoals op je beurt wachten en tegen je verlies kunnen. Spelenderwijs oefen je met bijvoorbeeld dobbelsteenbeelden, tellen of kleuren. En het is natuurlijk ook gewoon ‘gezellig’! Ook voor slimme kleuters is […]

Pittige gezelschapsspellen


2
Een aantal jaar geleden kwam ik een artikel tegen in ‘De wereld van het jonge kind’ dat me niet meer heeft losgelaten.De auteur, Erik Vos,  beschrijft hoe het simpelweg ‘neerleggen’ van een voorwerp in de klas, leidt tot creatief spel van kleuters. De kunst van het neerleggen dus! Wat een prachtige […]

De kunst van het Neerleggen





1
Vaak  tref ik op scholen een kast aan met daarin een basis aan ontwikkelingsmateriaal zoals Tello, Zoek en Tel, Appelboom, materialen rondom kleur- en vormwaarneming, diagrammen en lotto’s. Deze materialen hebben gemeen dat ze een gesloten karakter hebben, tenzij je ze creatief inzet ( kijk nog maar eens bij de […]

Verrijk je Rekenhoek!


1
De Bouwhoek is vaak een favoriete hoek van veel kinderen. Ik zie veel kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong deze hoek met veel plezier kiezen. Er is dan ook een oneindig aantal mogelijkheden met de bouwmaterialen te bedenken. Toch kun je er nog méér uihalen door gerichte opdrachten te geven, en eens […]

Verrijk je Bouwhoek!



In elke kleutergroep wordt geknutseld, gescheurd, geknipt, geplakt, gevouwen, geverfd, getekend en geknipt. Hoe maak je creaieve hoek uitdagend voor Slimme Kleuters? Hieronder volgen een aantal tips. Heb je zelf nog een goed idee, plaats dan vooral een reactie, we leren met en van elkaar! Zorg voor voldoende en uitnodigende […]

Verrijk je creatieve hoek!


Voor alle kleuters is een rijke leeromgeving van groot belang. Een verscheidenheid aan materialen die uitnodigen om te spelen, ontdekken, oefenen en experimenteren op allerlei gebied. Juist voor slimme kleuters is het belangrijk dat er uitnodigende en prikkelende materialen en activiteiten aanwezig en beschikbaar zijn. En dat er regelmatig iets […]

Rijke leeromgeving slimme kleuters


ontdekkend leren
In mijn vorige Blogbericht beschreef ik hoe je een Wetenschap&Techniekles kunt aanvliegen in een kleutergroep. Lees het blogartikel vooral nog even hier terug! Maar wat is een beschrijving van een aanpak zonder goed voorbeeld? Dat voorbeeld vind je hier. De kleuters in mijn groep hebben zich – echt waar- verdiept […]

Ontdekkend leren voor Slimme Kleuters