L.I.F.T.-pakketten met Kleuteruniversiteit


Werk jij ook met de projecten van Kleuteruniversiteit? Misschien ben je dan al eens een L.I.F.T.-pakket tegengekomen. Op deze pagina lees je hoe Kleuteruniversiteit en slimmekleuters.nl met de L.I.F.T.-pakketten een toffe samenwerking zijn aangegaan. We vertellen je wat de gedachte is achter de L.I.F.T.-pakketten, bij welke prentenboeken er al een pakket is geschreven en natuurlijk zijn er ook wat leuke voorbeelden en een weggevertje!

Tijd voor iets nieuws!

Ik werk al lange tijd graag en met veel plezier samen met Kleuteruniversiteit. Regelmatig ben ik te vinden op de inspiratiedagen, ook mocht ik enkele Plus-projecten schrijven, bijvoorbeeld bij WilleWete Ridders en WilleWete Elektriciteit. Het schrijven daarvan was leuk maar ook intensief. Ik kwam altijd tijd tekort, want ik moet (wil) ook nog trainingen geven, twee dagen naar school en eigen lesmateriaal schrijven! Daardoor kwamen er niet zoveel nieuwe plusprojecten bij, totdat… juf Sanne en ik elkaar spraken over een nieuw idee! Mijn voorstel was om compacte, uitdagende projecten te bedenken bij prentenboeken. Het zou moeten gaan om een uitdagende aanvulling op reeds bestaande basisprojecten. Het idee is dat leerkrachten daarmee gemakkelijk een oplossing bij de hand hebben om kinderen verdieping te bieden.

We zagen direct de kracht van het idee. Als leerkracht heb je niet altijd de gelegenheid om een volledig Plusproject te doen in je groep. En bij een regulier project ben je wellicht zelf op zoek naar extra uitdaging voor de kleuters die meer aankunnen. Een compact uitdagend project, een Plusproject ‘light’ voor een behapbare prijs, zou daarvoor ideaal zijn.

L.I.F.T. pakketten

We hebben flink gebrainstormd over de mogelijke inhoud. We besloten om elk pakket samen te stellen met:

  • 12 Denksleutelvragen en opdrachten
  • Minimaal 5 Uitdaagtips
  • Een activiteitenblad

Verder kreeg ik de volgende opdracht mee: de opdrachten van een L.I.F.T pakket doen een beroep doen de op hogere orde denkvaardigheden van Bloom: analyseren, evalueren en creëren. Daardoor sluiten ze goed aan bij de leerbehoefte van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ook belangrijk: je hebt meestal weinig voorbereiding of materialen nodig en je kunt er vrijwel direct mee aan de slag.

Met bovenstaand in gedachten schreef ik de algemene teksten en een proefproject. Dat smaakte naar meer! Nu hadden we nog een pakkende naam nodig. We hebben veel mogelijke namen besproken. Wat had je bijvoorbeeld gedacht van BoekFlex, BoekStretch, De Boekenverdieping, Doorboekeers of Boekenduikers?

Met input van de ambassadeurs van Kleuteruniversiteit hebben we gekozen voor de naam: L.I.F.T.-pakketten!

Niet alleen voor ‘slimme kleuters’

Nog iets dat we belangrijk vonden bij de L.I.F.T.-pakketten. De opdrachten zijn niet uitsluitend bedoeld voor hoogbegaafde leerlingen. Het is voor alle kinderen belangrijk om creatief en flexibel te leren denken. Zo kunnen ze straks beter omgaan met veranderingen in de wereld om zich heen. Veel activiteiten kun je dan ook prima in de hele groep doen, of met de hele groep opstarten. Mogelijk stappen sommige kinderen bij een vervolgactiviteit uit de L.I.F.T. terwijl anderen helemaal mee naar boven gaan!

Denksleutels in de L.I.F.T.-pakketten

In elk L.I.F.T.-pakket vind je wel 12 uitgewerkte Denksleutels. Deze vragen en opdrachten dagen de kinderen uit om analytisch en creatief te denken. Een overzicht met uitleg bij alle Denksleutels vind je terug in elk L.I.F.T.-pakket.

De Denksleutels die beschreven zijn, wisselen elke keer, afhankelijk van de inspiratie die het boek biedt. De ene keer tref je dus de Plaatje-sleutel en geen Nadeel-sleutel. Een andere keer staat de Nadeel-sleutel erbij, maar mis je de Combinatie-sleutel.

Hieronder mag ik bij twee prentenboeken enkele Denksleutelopdrachten weggeven!

Vraag-sleutel

Bedenk vijf vragen bij het antwoord:

‘Dat durf ik wel!’ (of niet!)

Wat als-sleutel

Een wals maakt alles plat. Wat als mensen zo plat zouden zijn als papier?

Alfabet-sleutel

Bedenk bij elke letter van het alfabet: iets dat je kunt besturen.

Wat als-sleutel

Wat als we in de klas een lopende band zouden hebben? Waarvoor zou je die allemaal kunnen gebruiken? Bedenk zeker vijf dingen!

Constructie-sleutel

Bouw een flessen-inlevermachine. Gebruik alleen grote blokken en een kartonnen koker. Test uit met plastic flessen.

Lachwekkend-sleutel

Leg uit waarom deze belachelijke stelling toch een goed idee kan zijn:

Ik ga op vakantie naar… een supermarkt!

Uitdaagtips in de L.I.F.T.-pakketten

Met de uitdaagtips denken de kinderen dieper na en verder door over het verhaal en de thema’s van het prentenboek. uitdaagtips kunnen allerlei kanten op gaan. Zo kun je uitdaagtips tegenkomen zoals een filosofiegesprek, een teken-rekenopdracht, een ontwerp-uitdaging, een opdracht waarbij kinderen moeten rekenen of lezen, een bouwopdracht, opdrachten waarbij ze scherp moeten waarnemen, en nog veel meer.

Ook hier mag ik je weer wat uitdaagtips weggeven, zoals je ze in een L.I.F.T.-pakket tegenkomt. In elk pakket tref je er minimaal vijf, maar als ik veel inspiratie heb kunnen het er ook weleens 7 of zelfs 10 zijn.

Voorbeelden uitdaagtips:

Evenwicht

De kinderen experimenteren met het laten balanceren van een dennenappel. Ze maken zelf een bouwwerk en laten de dennenappel zo hoog mogelijk balanceren. Ze meten de hoogte van hun poging op met een rolmaat, duimstok, of bordliniaal.

Bekijk bladzijde 15 en 16. De dennenappel komt heel even tot stilstand. Hij is (bijna) in evenwicht. Geef de kinderen een dennenappel en daag ze vervolgens uit om die op verschillende lichaamsdelen in evenwicht te houden. Bijvoorbeeld op hun hand, een vinger, hun knie, voet of hoofd.

Vraag de kinderen om in de bouwhoek een bouwwerk te maken, van breed naar smal. Op het hoogste punt moet de dennenappel balanceren. Laat de kinderen meten hoe hoog hun dennenappel balanceert. Daag ze uit om zichzelf te verbeteren.

Welkom kabouters!

De kinderen nemen hun omgeving creatief waar. Ze gebruiken hun fantasie door naar mogelijke ingangen voor kabouters in de school- en thuisomgeving te zoeken.

Lees de tekst op de bladzijden ‘Stad en Dorp.‘ Wijs de kinderen op de verschillende ingangen van het kabouterhuis. Loop met de kinderen een ronde in en om de school. Zoek samen naar mogelijke ingangen voor kabouters zoals een afvoer, rooster of put.

Vraag de kinderen een manier te bedenken om de ingang aantrekkelijk te maken voor de kabouters. Bespreek welke zaken er bij de ingang van een huis horen zoals een deurbel, brievenbus, naambord en een deurmat. Geef de opdracht om een ingang op het plein te kiezen en deze aantrekkelijk te maken voor kabouters. Laat de kinderen bijvoorbeeld een deurmat knutselen een brievenbus of een naambord.

Tip: vraag kinderen om thuis te zoeken naar een ingang naar een kabouterhuis. Vraag ouders een foto te maken, af te drukken en mee te geven. Laat de kinderen een kabouter tekenen bij de ingang.

Een activiteitenblad bij elk L.I.F.T.-project

Tot besluit van elk L.I.F.T.-pakket vind je een activiteitenblad. Aan de hand van het activiteitenblad gaan de kinderen aan de slag met een interessante of inspirerende opdracht. Je vindt een korte uitleg van de opdracht op het titelblad en daarna is het tijd om aan de slag te gaan. En ook hierbij mag ik je een voorbeeld geven, leuk he! Hieronder kun je het activiteitenblad bij De koning zonder spierballen.

Welke L.I.F.T.-pakketten zijn er allemaal?

Inmiddels schreef ik al bijna 30 L.I.F.T.-projecten en er komen er regelmatig nieuwe bij! De fijne samenwerking met Kleuteruniversiteit zorgt ervoor dat de ‘ruwe’ ideeën een mooi en samenhangend L.I.F.T.-pakket gaan vormen. Juf Sanne en haar collega’s zorgen voor de redactie. Mirte doet de vormgeving en weet elke keer van een korte beschrijving een mooi en aantrekkelijk activiteitenblad te maken.

Op de website van Kleuteruniversiteit kun je het actuele aanbod zien én je kunt uiteraard een L.I.F.T.-pakket aanschaffen voor een vriendelijk prijsje!

Alle L.I.F.T.-pakketten vind je HIER