Maak het visueel!


Met slimme kleuters werk je liever niet ‘stapje voor stapje’. Wanneer je dit zou doen raakt de slimme kleuter al snel zijn belangstelling kwijt. De stapjes zijn vaak te eenvoudig, te langzaam én het is voor de kleuter niet duidelijk waarom hij bepaalde activiteiten en oefeningen moet doen. Hoe blijf je dan gemotiveerd? Maar als je de stappen zo groter maakt, is het weer lastig om het overzicht te bewaren. Vandaar mijn tip van vandaag: maak het visueel!

Top-down

Werk je met slimme kleuters en hoogbegaafde leerlingen ’topdown’. Je geeft eerst het overzicht van het geheel, zodat de kinderen zien waar het heen gaat. Van daaruit kun je de details invullen en samen met het kind bekijken welke stapjes er gemaakt moeten worden en waarom!

Om een voorbeeld te geven: de kleuters in mijn groep willen graag leren lezen en schrijven. Ze maken zelf teksten die we daarna samen bespreken en verbeteren. Komen we spelfouten tegen, dan geef ik meteen de volledige regel erbij.

Inderdaad, ik geef kinderen van vijf jaar al uitleg over de stomme e, de regel van de verdubbelaar en klinkerdief. Ook wanneer je aan het eind van een woord de D of T schrijft heb ik aan de meeste kinderen al uitgelegd. Het valt me op dat de kinderen het erg prettig vinden als ze weten hoe het ‘hoort’. Bij sommige kinderen glijdt de uitleg nog ‘af’, maar anderen integreren dit direct in hun vaardigheden.

Zo kan het dat ik een kleuter een mooie tekening van een wereldbol zag stoepkrijten, terwijl ze de volgende vraag stelde: Juf, is de tweede ‘e’ van ‘wereld’ nou een ‘o’ of een stomme ‘e’?

Doordat je deze regels al zo vroeg aanbiedt is het fijn om een geheugensteuntje in de klas op te hangen. Zo zorg je dat de leerling niet afhankelijk van de leerkracht blijft, maar zelf even kan kijken hoe de regel ook weer was.

Want naast het Topdown leren, speelt ook faalangst en onzekerheid vaak een rol in het leerproces… Dus maak je uitleg visueel voor slimme kleuters, zo geef je net dat steuntje in de rug!

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *