Meer lezen



2
Slimme kleuters vallen regelmatig op door hun vaardigheden en snelle of goede ontwikkeling. Hierdoor krijgen ze al snel een compliment zoals: ‘Wat knap van jou’ en ‘Wat ben jij een slim kind’. We weten inmiddels dat dit type complimenten het ontwikkelen van een vaste mindset in de hand kan werken. […]

Meer lezen over Groei-mindset


79
Wanneer er in de kleutergroep iets nieuws wordt aangeschaft voor slimme kleuters, dan is het vaak een Smartgame. Deze spellen zijn er in allerlei soorten en doen vaak een beroep op ruimtelijk inzicht. Daarnaast vragen ze om redeneren (als ik dit doe dan gebeurt er …) en vooruit denken. Maar […]

Effenctief werken met smartgames in je groep



Filosofie met kleuters, kan dat dan? Jazeker, juist kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong hebben al de vaardigheden om op een abstract niveau na te denken. Ze genieten ervan een begrip of concept zoals vriendschap of ‘de baas zijn’te onderzoeken. In dit blogartikel krijg je tips om hermee een start te maken. […]

Filosofie met Kleuters



Na het lezen van het blog over de kamishibai wil je vast snel aan de slag! In dit blogartikel krijg je tips om er één te kopen of zelf te maken. Je kunt zelfs met de kinderen aan de slag om een eigen mini-kamishibai te maken. Hoe leuk! Een kamishibai […]

Kamishibai (2)




2
Een aantal jaar geleden kwam ik een artikel tegen in ‘De wereld van het jonge kind’ dat me niet meer heeft losgelaten.De auteur, Erik Vos,  beschrijft hoe het simpelweg ‘neerleggen’ van een voorwerp in de klas, leidt tot creatief spel van kleuters. De kunst van het neerleggen dus! Wat een prachtige […]

De kunst van het Neerleggen


















leren zichtbaar maken
Toen ik voor het eerst met een groep slimme kleuters ging werken, had ik veel moeite om sommige kinderen te motiveren voor hun werk en de thema’s. Wat ik ook bedacht, ze speelden liever ‘gewoon zelf’. Graag wilde ik ze meer gevarieerd laten kiezen en interesseren voor nieuwe onderwerpen. Hoe krijg […]

Thema De Ruimte: leren zichtbaar maken