Top-down


Klinkt je dat bekend? Een kleuter met ‘haastige spoed’ die het werk afraffelt? Alles om maar zo snel mogelijk klaar te zijn! En dan dóór naar de volgende activiteit, want die is vast leuker, interessanter, nieuwer. Die haast kan iets te maken hebben met een hoge verwerkingssnelheid. Maar het zou […]

Heb je een kleuter die… het werk afraffelt?


Voorkant TekenRekenboek
In blog lees je hoe je jonge kinderen kunt leren rekenen aan de hand van hun eigen TekenRekenboek. Op speelse wijze ontwikkelen zij inzicht in allerlei rekensituaties. Voor de leerkracht levert deze werkwijze een goed inzicht in de rekenstrategieën van de kinderen op. Je kunt op tijd bijsturen als dat […]

Je eigen TekenReken-boek


8
Op veel scholen wordt gewerkt met een Kind Portfolio. De kinderen verzamelen hierin werk dat ze willen laten zien. Vervolgens bespreken ze dit tijdens de portfolio-presentatie met hun ouders. Hoe zo’n gesprek verloopt verschilt ontzettend per kind, zeker op jonge leeftijd. Het ene kind vertelt honderduit, maar het andere kind […]

Kind Portfolio



3
Slimme kleuters gaan vaak met hoge verwachtingen naar ‘school’. Het gaat eindelijk gebeuren! School! Dat betekent leren rekenen, lezen en nog veel meer. Eenmaal gestart in de kleutergroep, blijkt het lees- en rekenonderwijs er toch anders uit te zien dan de kleuter had gedacht of gehoopt. Uit onderzoek blijkt dat […]

Starten met… letters!


2
Eerder vroeg ik mijn volgers op Facebook welke vragen zij hebben over slimme kleuters. Deze vragen zal ik in verschillende berichten beantwoorden. Deze keer gaat het over de kleuter die geen zin heeft in uitdagend werk Hoe zit dat? En hoe ga je ermee om? Lees lekker mee en pik […]

‘geen zin’ in uitdagend werk?


Misschien lees je dit blogartikel vbij de start van het schooljaar, of je bewaart het als een idee voor later. Graag geef ik je deze belangrijke tip voor de eerste periode van het nieuwe schooljaar. Voor Slimme Kleuters is het essentieel dat ze door jou gezien en gehoord worden. ‘Snapt de juf […]

Nieuw schooljaar: Wat voor juf wil jij?



Filosofie met kleuters, kan dat dan? Jazeker, juist kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong hebben al de vaardigheden om op een abstract niveau na te denken. Ze genieten ervan een begrip of concept zoals vriendschap of ‘de baas zijn’te onderzoeken. In dit blogartikel krijg je tips om hermee een start te maken. […]

Filosofie met Kleuters


2
Een aantal jaar geleden kwam ik een artikel tegen in ‘De wereld van het jonge kind’ dat me niet meer heeft losgelaten.De auteur, Erik Vos,  beschrijft hoe het simpelweg ‘neerleggen’ van een voorwerp in de klas, leidt tot creatief spel van kleuters. De kunst van het neerleggen dus! Wat een prachtige […]

De kunst van het Neerleggen




leren zichtbaar maken
Toen ik voor het eerst met een groep slimme kleuters ging werken, had ik veel moeite om sommige kinderen te motiveren voor hun werk en de thema’s. Wat ik ook bedacht, ze speelden liever ‘gewoon zelf’. Graag wilde ik ze meer gevarieerd laten kiezen en interesseren voor nieuwe onderwerpen. Hoe krijg […]

Thema De Ruimte: leren zichtbaar maken