Middeleeuwen: onderzoekend leren in de zandtafel


In een breed opgezet thema wil je natuurlijk op alle leer- en ontwikkelgebieden uitdaging bieden. Dus ook in alle hoeken. Dit keer: onderzoekend leren in de zandtafel! In de informatieve boeken die we in de klas hebben gelezen, zagen we dat de meeste kastelen een slotgracht hebben. Dit is één van de belangrijke verdedigingswerken van een kasteel of een fort. Maar hoe maak je zo’n gracht. En vooral, hoe zorg je dat het water niet wegloopt?

Onderzoekend leren in de zandtafel

In de zandtafel wilden we dus onderzoeken hoe we een mooie gracht konden maken rondom een zandkasteel. Het maken van een kasteel en het graven van een gracht is zo gebeurd. Maar wanneer je water toe voegt, vloeit dit natuurlijk zo weg en houd je uiteindelijk een moddertafel over.

De kinderen hebben daarom geëxperimenteerd met verschillende materialen om te zorgen voor een gracht waaruit het water niet weg kan lekken. Het gebruik van plastic zakken en/of aluminiumfolie gaf het beste resultaat. Op deze foto zie je dat kinderen doorgeknipte wc-rollen hebben bekleed met aluminiumfolie om zo losse gracht elementen te maken. Aan elkaar gevoegd werd het een aardig waterdichte gracht!

Natuurlijk kun je ook de aquaplay inzetten. Het was echter mooi om een aantal slimme kleuters die normaal gesproken een hekel hebben aan knippen, vouwen en knutselen, fanatiek in de weer te zien met deze grachten!

Plusproject Ridders

Deze activiteit, onderzoekend leren in de zandtafel, heb ik uitgebreid uitgewerkt in het Plusproject Ridders bij het boek WilleWete Ridders. Vind je het handig om met een kant en klaar Plusproject aan het werk te gaan, kijk dan eens op de website van Kleuteruniversiteit:

https://www.kleuteruniversiteit.nl/winkel/ridder-plusproject/

Het boek is sowieso fijn om bij dit project erbij te hebben!

Geef een reactie