Lesideeën bij het prentenboek Speeltuin!


Speeltuin

Tijdens de Kinderboekenweek van 2015 was het thema Raar maar Waar en het Prentenboek Speeltuin van Mies van Hout een van de Kerntitels. Hoewel die kinderboekenweek allang voorbij is, is het prentenboek een blijvertje. Want spelen in de speeltuin is van alle tijden! Wil ijj met het boek aan de slag dan heb ik hier uitdagende tips voor je.

Uitdagen… met Bloom natuurlijk!

Zo fijn dat het boek nog steeds verkrijgbaar is! Je kunt alsnog een eigen exemplaar gaan kopen, want het is een prachtig boek met allerlei aanknopingspunten voor slimme kleuters. Heb jehet nog niet in je bezit, dan kun jehet hier aanschaffen:

Hieronder tref je ideeën aan voor activiteiten, waarbij ik heb gezocht naar opdrachten die uitgaan van de hogere denkorde niveaus: analyseren, evalueren en creëren (taxonomie van Bloom). Sommige activiteiten kun je met de hele groep doen, andere zijn geschikter voor een klein groepje slimme kleuters, of een opdracht in een tweetal. Maak vooral je eigen keuze!

Veel plezier ermee en schroom niet om je eigen Slimme-Kleuter-activiteit in een reactie te delen met de andere bezoekers van www.slimmekleuters.nl !

En dan nu… de lesideeën bij het prentenboek Speeltuin:

Bij de omslag

Raar maar waar, elke letter op de voorkant is anders gemaakt of getekend. Bespreek met de kleuters met welke materialen is gewerkt. Ik ontdek onder andere waterverf, wasco/ oliepastel, plakkaatverf, pen, potlood. Laat de kleuters hun eigen naam op een mooi groot vel maken. Voor elke letter kiezen ze een ander materiaal, kleur en/of techniek! (analyseren, creëren) 

Bij de schutbladen

Raar maar waar, wat veel sporen door elkaar! Analyseer met de kleuters wie er gelopen, gegleden of gereden kan hebben. Geef vervolgens een groot schildervel, of een flink stuk behang. Vraag 1 kleuter om een mooi eigen spoor van de ene naar de andere kant te maken. Welke kleur kies je? Hoe ziet je spoor er verder uit? Ook een mooie kans om de motoriek te oefenen en het spoor te laten stempelen. Steeds voegen nieuwe kleuters hun eigen spoor toe. Kun je je eigen spoor nog volgen? (analyseren, creëren en evalueren)

Bij ‘Ga je mee!’

Raar maar waar, een woord dat beweegt… Wat leuk, naar de speeltuin! Wie gaat er ook wel eens naar de speeltuin? Wat kun je er doen? Ga met de kleuters op zoek naar woorden die een beweging aangeven, zoals rollen, duikelen, glijden, klimmen, wippen en klimmen. Schrijf deze woorden voor de kleuters op. Daag ze daarna uit om de woorden na te stempelen, schrijven of leggen. Maar… laat door de vorm van het woord zien wat het woord betekent. Hieronder zie je wat ideetjes. Tip: geef niet teveel voorbeelden aan de kleuters, laat ze zelf iets bedenken, dat kunnen ze prima! (analyseren, geletterdheid, evalueren, creëren)


Bij ‘wat is de juiste weg over de paadjes?’

Raar maar waar, ik teken onzichtbaar… Hoe krijg je mooie witte lijnen in een waterverftekening? In de tekeningen in ‘Speeltuin’ denk ik dat het is gedaan door plakkaatverf/ acrylverf over de waterverftekening heen te zetten. Bij deze pagina is het echter ook fantastisch om de aloude techniek met ecoline en wasco in te zetten.  Laat de kleuters op een wit vel een tekening te maken met witte wasco. Vervolgens beschilderen ze het hele tekenvel met (verdunde) ecoline en voila! De tekening komt tevoorschijn. Het wit-op-wit tekenen vraagt de veel concentratie. Het is ook leuk om op deze manier briefjes in geheimtaal te laten schrijven… succes verzekerd! (concentratie, creëren en evalueren)

Bij ‘Klim je mee door de bomen’

Raar maar waar, er is steeds een vogeltje gevlogen… Tel eerst met de kleuters hoeveel vogels er te zien zijn op deze afbeelding. Dat is een pittige opgave, want onthoud maar eens welke je al hebt gehad en welke nog niet. Laat de kleuters eerst zelf tellen en weer bij je komen als ze er uit zijn! Heb je een getal van ze gehoord, vertel dan een verhaaltje over de vogels, waarbij er steeds een paar wegvliegen. Vraag steeds hoeveel er nog over zijn. Natuurlijk wordt het extra leuk als je steeds de zinsnede ‘raar maar waar’ invoegt; Raar maar waar, maar 2 vogeltjes stapten op de trein, toen waren er nog…? Afhankelijk van de ontwikkeling van de gecijferdheid van je kleuters, kun je er één of meer tegelijk laten wegvliegen. Meteen een mooi observatiemoment om in te schatten waar je Slimme Kleuter zit in zijn/haar ontwikkeling. (gecijferdheid, tellen, concentratie)

Bij ‘Oei een rivier’

Raar maar waar, ik kom met droge voeten aan de overkant. Geef de kinderen in de bouwhoek of in de creatieve hoek een ‘rivier’ Dit kan een strook blauw papier zijn, maar ook een lap blauwe stof. Daag ze uit om over de rivier een sterke brug te bouwen. Je kunt ze vrij laten in het materiaal, maar je kunt er ook voor kiezen om ze een paar dagen achtereen steeds een specifiek materiaal te geven, kun je daarmee ook een goede brug maken? Test de brug door af te spreken wat de brug moet kunnen dragen: een bepaald gewicht, een autootje of een speelgoedfiguur. (creëren, evalueren)

Bij het bramendoolhof

Raar maar waar, je vinger kan ook verdwalen… Op deze pagina’s tref je een lastig doolhof aan, komen de kleuters van het begin naar het eind? Een goede strategie is om het doolhof zowel van ingang naar uitgang te proberen, als andersom. Veel van mijn Slimme Kleuters zijn gek op doolhoven. Op internet zijn genoeg bladen met leuke doolhover te vinden. Als juf ben ik daar blij mee, want stiekem is het natuurlijk ook een goede schrijfoefening ;-). Nog leuker is het om Slimme Kleuters zelf een doolhof te laten ontwerpen. Dat is nog behoorlijk lastig. Een leuke vorm is het maken van een doolhof op een grote legoplaat. En komt je weg niet helemaal uit dan kun je nog gemakkelijk iets veranderen. Omdat het doolhof 3D is, kun je er een knikker door laten rollen door de plaat steeds schuin te houden ( en alweer een motorische oefening ;-)) Bouw de muurtjes dan wel minimaal twee legoblokjes hoog. (analyseren, creëren, evalueren)

Bij de inktvis

Raar maar waar, wat als je acht armen of benen hebt? Filosofeer met de kleuters over wat je allemaal zou kunnen doen als je acht armen of benen had in plaats van vier… Nadat je het dier hebt benoemd en besproken kun je de situatie volgende schetsen: Op een ochtend word je wakker en je ontdekt dat je armen en benen verdubbeld zijn! Je hebt aan elke kant niet één arm, maar twee! En ook je benen zijn verdubbeld, je hebt ineens vier benen. Je merkt dat je ze allemaal prima kunt bewegen en gebruiken. Wat is het eerste dat je gaat doen? (fantasie, voorstellingsvermogen, creativiteit)

Bij ‘Zo we zijn er’

Raar maar waar, een speeltuin die helemaal niet leuk is. Dat kunnen wij beter! Vraag de kleuters een nieuw speeltoestel te ontwerpen, dat heel wat leuker is dan deze wipkip of schommel… Daag ze uit om iets te maken waarop je kunt wippen ( maar het mag geen wip zijn) waarop je kunt schommelen ( maar anders dan een schommel) of waarvan je kunt glijden ( maar op een andere manier dan de bekende glijbaan) Laat de kleuters hiervan tekeningen maken of laat ze hun ideeën knutselen of bouwen. Leuk om een kleine expositie te maken met dit boek en de kunstwerken! (creëren, analyseren)

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *