Presenteren kun je leren


Heb jij dat ook? Voor de klas een les geven, dat gaat je prima af. Je voelt je als een vis in het water voor de groep. Maar als je een opdracht moet presenteren tijdens een cursus, of je krijgt het woord tijdens een ouderavond, dan is het heel wat anders! Zou het niet fijn zijn als je van jongs af aan had geleerd om ontspannen te presenteren?

Jong geleerd…

Jong geleerd is oud gedaan. Dat is naar mijn idee zeker van belang voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Als zij zich met goede begeleiding optimaal kunnen ontwikkelen, mag je verwachten dat zij in een mooi beroep of andere levensvervulling uitkomen.

Wie weet als advocaat, als wetenschapper of als topmanager? Of misschien wel als filosoof, innovator of in het onderwijs! Beroepen waarin het belangrijk is om je gedachten, ontdekkingen, uitvindingen of resultaten van je onderzoek helder te kunnen presenteren aan een publiek. Presenteren is dus een belangrijke vaardigheid en je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!

Verschillende vormen

Daarom start ik graag al jong met leren presenteren. In groep 1-2! De insteek is dan nog niet om een presentatie uit te werken en uit je hoofd te leren. Het accent ligt vooral op: met plezier voor de groep iets vertellen. Als je een aantal positieve ervaringen opdoet heb je een fantastische basis om verder te leren en ontwikkelen.

Ik wissel de volgende vormen van presentaties af:

  1. De tas van Ikke: de kinderen nemen een tas mee naar huis die ze vullen met eigen spullen. Bijvoorbeeld familiefoto’s, je lievelingsknuffel en sportspullen. In de kring vertellen zij aan de hand van hun spullen over zichzelf.
  2. Boekbespreking: de kinderen kiezen een (bekend) boek. Ze laten het mooiste plaatje zien en kiezen een stukje om (misschien zelf?) voor te lezen.
  3. Een bijzonder voorwerp: de kinderen nemen een voorwerp mee dat niet zo bekend is. Iedereen heeft wel zoiets in huis! Denk aan een voorwerp uit de keuken (eiersnijder), een voorwerp van vroeger (stoof, koffiemolen) ofeen voorwerp uit de natuur (steen met kristallen). De anderen mogen raden waar het voor dient, en darna kan het kind erover vertellen.
  4. Een gedichtje: deze is wat spannender! De kinderen leren een versje of gedichtje uit hun hoofd en zeggen het in de klas op.

Luisterhouding

Het leuke is, dat niet alleen het kind dat presenteert iets leert. Met de anderen kun je bewust werken aan een goede luisterhouding en het geven van feedback. Dat zijn ook belangrijke vaardigheden! Om kinderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een goede luisterhouding, vind je in het pakket een poster (zelf nog even vergroten naar A3). Hieronder kun je de poster uit het project gratis downloaden!

Lespakket Presenteren

Je kunt met deze ideeën zo aan de slag, maar je kunt er ook voor kiezen om het lespakket Presenteren kun je leren te bestellen. Je vindt hierin:

  • een uitgebreide beschrijving van bovenstaande presentaties
  • tips om zelfvertrouwen te vergroten
  • een poster over luisterhouding
  • een methode om goede feedback te geven
  • voorbereidingsbladen én ouderbrieven bij de vier presentatievormen.

Het volledige project kost slechts €5,95. Na aanschaf mag je het inzetten in alle groepen op jouw locatie.

Tot slot… boekentips!

Tot slot nog enkele boekentips die misschien leuk aansluiten bij ‘leren presenteren’. Het was nog lastig om goede titels te vinden. Ken jij misschien nog een boek dat geschikt is om het met kleuters over presenteren, voor een groep praten of een spreekbeurt geven gaat? Laat jouw aanraders dan achter in de comments!

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *