Rijke leeromgeving slimme kleuters


DSCN1554

Voor alle kleuters is een rijke leeromgeving van groot belang. Een verscheidenheid aan materialen die uitnodigen om te spelen, ontdekken, oefenen en experimenteren op allerlei gebied. Juist voor slimme kleuters is het belangrijk dat er uitnodigende en prikkelende materialen en activiteiten aanwezig en beschikbaar zijn. En dat er regelmatig iets ‘nieuws’ te vinden is, zodat de nieuwsgierigheid en exploratiedrang wordt gestimuleerd.

Werken in geclusterde hoeken

Op de school waar ik werk hebben we de groepen georganiseerd in grotere, geclusterde hoeken. Zo omvat ons ‘Atelier’ álle creatieve materialen: klei, verf, kleurpotloden en ander tekenmateriaal, allerlei knutselspullen, kosteloos materiaal (goed gesorteerd in bakken en potten), tijdschriften, oude kranten, lapjes en wol, elastiekjes, schilderstape, kleuterlijm, scharen, prikpennen, splitpennen en nog veel meer. In het Atelier spelen meerdere kinderen. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Doordat er meerdere kinderen in 1 hoek spelen, moeten ze onderling afspraken maken. Wie mag het eerst op het verfbord? Wie gaan er kleien? Zo stimuleer je samenwerken, helpen en rekening houden met elkaar.
  • Daarnaast kunnen de kleuters meerdere materialen bij elkaar betrekken: heb je je knutselwerk af, dan kun je het bijvoorbeeld gaan verven. Is het mooi om op je schilderwerk veertjes of draadjes te plakken, dan doe je dat!
  • We merken dat kleuters in een rijkere hoek langer spelen, omdat ze binnen de hoek gemakkelijk zelfstandig kunnen wisselen van activiteit. Dat draagt bij aan een rustige sfeer tijdens de werkles.
  • Tot slot zorgt het voor een duidelijke en overzichtelijke indeling van je lokaal.

Hoe kan een rijke leeromgeving eruit zien?

Graag neem ik je mee in onze indeling van de hoeken. Alle hoeken zijn bedoeld om met ongeveer zes kinderen tegelijkertijd in te spelen. De bovenstaande principes zijn dus steeds van toepasseng: samen spelen en overleggen, zelf zonder vragen kunnen wisselelen van activiteit binnen de hoek, meerder materialen bij elkaar kunnen betrekken:

Ontdekplek:

In deze hoek ontwikkelen de kinderen hun vaardigheden op het gebied van rekenen en wiskunde, met ontwikkelingsmateriaal en allerlei materiaal om te sorteren, ordenen en tellen. Ook natuur en techniek komen hier aan bod in de vorm van ontdekkend leren.

Bouwplaats:

Op de bouwplaats gaan kinderen aan de slag met bouw- en constructiematerialen. Zij werken aan ruimtelijk inzicht, planmatig werken, motorische vaardigheden. Een treinbaan, Kapla, knikkerbaan, Knexx, vertiblocks, wereldspelmateriaal, grote en kleine blokken, Twickto, voorbeeldkaarten, tekenmateriaal om plattegronden en ontwerpen te maken en een fijne bouwmat horen bij deze hoek.

Speeltheater:

In het theater draait alles om dramatische expressie. De spelontwikkeling van enkelvoudig spel naar een complexer rollenspel is daarbij erg belangrijk. Kinderen kunnen zelf een rol aannemen, maar ook spelen met poppen, een poppenhuis of in een poppenkast een eigen voorstelling maken.

Leesfabriek:

Hierbij ontwikkelen de kinderen hun taalvaardigheid en schrijfvaardigheid. Beginnende geletterdheid en aanvankelijk lezen hebben hier een belangrijke plaats. Ook werken zij aan hun fijne motoriek, een voorwaarde om later een goed handschrift te kunnen ontwikkelen.

Atelier:

In het atelier ontwikkelen de kinderen hun creativiteit en de fijne motoriek. Ze leren allerlei technieken en materialen te gebruiken en te combineren. We maken een duidelijk onderscheid: motoriekopdrachten, zoals bijvoorbeeld een figuur met propjes opvullen, of een voorbedacht vouwwerk hoort thuis in de Leesfabriek. Een creatieve opdracht, zoals naar eigen inzicht een dier knutselen van kosteloos materiaal of een schilderwerk maken, hoort dan weer thuis in het Atelier.

TIP:
Kenmerkend voor Slimme Kleuters is, dat ze je materialen op een andere manier gebruiken dan je vooraf had bedacht. Zeg dan niet te snel dat het ‘daarvoor niet bedoeld is’. Je slimme kleuter zou dan onbedoeld kunnen oppikken dat eigen initiatief niet gewenst is. Vraag door welke gedachte erachter zit en verken samen wat je nog meer met de materialen zou kunnen doen. Zo kun je je laten inspireren dóór je kleuters!

Inspiratie voor rijke hoeken


Wil jij aan de slag met het vormgeven van een rijke leeromgeving? In de serie ‘Verrijk je… hoek’ vind je tips en inspiratie om je hoeken te verrijken met uitdagende materialen en opdrachten.

Maar bij een hoek die mooi en rijk is ingericht hoort uiteraard een leerkracht die de kinderen begeleiding op maat biedt, ziet wanneer een toevoeging of een gerichte vraag nodig is om het spel te verdiepen. Wie kan dat beter uitleggen dan Juf Bianca?

Zij heeft een fijn boek geschreven dat je hieronder vindt. Daarnaast geeft zij (online en live) inspirerende trainingen om álles uit je hoeken te halen.

Geef een reactie