Heb je een kleuter die… mooi kan tekenen? (of juist niet…)


school-102

Dit is een lastige! Bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zie je vaak (maar uiteraard niet altijd…) dat zij al jong heel aardig kunnen tekenen. Al vroeg ontstaan er mensfiguren en worden er zelfs hele scenes getekend. Soms komt ook ruimtelijk inzicht naar voren in de tekening. Kijk maar eens naar de bijgevoegde foto!

Het is echter lang niet zeker dat zij dit ook op school laten zien. Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn meesters in het zich aanpassen aan de omgeving. Wanneer zij zien dat de andere kinderen in de groep nog krassen of alleen kopvoeters maken, is de kans groot dat zij dit gaan imiteren: zo hoor je blijkbaar te tekenen op school. Zo is het mogelijk dat het kind thuis heel anders tekent dan op school. Vraag daarom bij het eerste gesprek met ouders (intake) of zij een representatieve tekening van het kind mee willen nemen. Dat geeft je een indruk van de werkelijke tekenontwikkeling. Zo kun je goed in de gaten houden of het kind zich aanpast.

Een andere mogelijkheid is om het kind in de eerste wen-week een tekening te laten maken in de klas. Het is heel waardevol om met het kind in gesprek te gaan over de tekening. Zo doe je niet alleen informatie op over de tekening, maar ook uit de taalontwikkeling en fantasie kun je veel afleiden.

Overigens zegt een minder sterke tekening niet zo veel; misschien is de fijne motoriek nog niet goed ontwikkeld, of heeft het kind weinig interesse in tekenen. Mijn doel is dus vooral om een vertrekpunt te hebben: ik wil weten of het kind zich aanpast of niet.

Geef een reactie