Heb je een kleuter met… gevoel voor humor?


school-080

Maak je wel eens woordgrapjes? Of zitten er weleens woordgrapjes in de verhalen die je voorleest? Let eens op de kinderen die hierop reageren en moeten lachen. Vaak zijn dit kinderen met een goede taalontwikkeling. Woordgrapjes vragen om een abstract taalbegrip.

Ook tijdens het voorlezen zie je kinderen die de grap al zien aankomen, ze zitten al te gniffelen om wat er staat te gebeuren. Ook dit vraagt een goed begrip van het verhaal en het vermogen te voorspellen wat er gaat gebeuren.

Tot slot: word je weleens in de maling genomen door de kinderen in je groep? Mij overkomt dat geregeld! Zo gaf ik eens een les sociaal emotionele vorming. Het onderwerp was o.a. dat het niet leuk is de hele tijd flauwe grapjes te maken (er zit een vlek op je broek, hahaha; er zit een spin in je haar hahaha etc) Terwijl ik dat acteerde voor de groep, begon het gezicht van 1 van mijn leerlingen danig te betrekken. ‘juf, ik vind het helemaal niet leuk als je zo doet’ sprak hij met een verdrietig gezicht. Ik reageerde bezorgd en was bang dat hij het echt heel naar vond mij zo flauw te zien doen. Op dat moment kijkt hij triomfantelijk de klas rond en roept ‘Grapje!!!” Tja, hij had me direct te pakken met een flauw grapje terug…

De denksnelheid, het absurde inzien van een situatie, woordgrapjes oppikken of bedenken, het geeft allemaal te denken. Let daarom eens op kinderen die reageren op een humorvolle situatie, of zelf erg goed zijn in het bedenken van grappen!

Geef een reactie