Heb je een kleuter met… gevoel voor humor?


Van kleuters met een ontwikkelings-voorspong wordt wel gezegd dat ze een (apart) gevoel voor humor hebben. Hoe zie je dat nu in de klas? Wat valt op? In dit stukje lees je er meer over. Heb jij ook nog leuke voorbeelden van een humorvolle opmerking? Zet ze maar in de reacties!

Humor is… lachen om woordgrapjes

Maak je wel eens woordgrapjes? Of zitten er weleens woordgrapjes verborgen in de verhalen die je voorleest? Let eens op de kinderen die hierop reageren en erom moeten lachen. Vaak zijn dit kinderen met een goede taalontwikkeling. Woordgrapjes vragen immers om een abstract taalbegrip.

Soms maken kinderen zélf ook een woordgrap. Een voorbeeld van een leerling met een anderstalige achtergrond:

Ik had al geobserveerd dat de woordenschat van dit meisje nog vrij beperkt was. Zoals elke dag speelden wij buiten op het plein. Aan ons plein grenst de tuin van de BSO en het meisje in kwestie zag daar een pet op de grond liggen. Ze is even stil en komt dan met een grote grijns op haar gezicht naar me toe: ‘Juf…. er GROEIT een muts in de tuin! Hahahaha!’ Wat een leuke grap! Dit meisje weet nog niet te benoemen wat een muts, pet of hoed is, en toch kan zij al spelen met taal!

Humor is… lachen om een twist in een verhaal

Ook tijdens het voorlezen zie je kinderen die de grap al zien aankomen. Ze zitten al te gniffelen om wat er staat te gebeuren. Ze combineren de informatie die ze in het verhaal hebben gehoord en zien de grao haast alk vóór zich. Ook dit vraagt een goed begrip van het verhaal en het vermogen te voorspellen wat er gaat gebeuren. Dit zijn vaardigheden die horen bij begrijpend luisteren en begrijpend lezen.

Humor is… zélf grappen maken!

Word je weleens in de maling genomen door de kinderen in je groep? Mij overkomt dat geregeld! Zo gaf ik eens een proefles uit een nieuwe methode voor sociaal emotionele vorming. Het onderwerp van de les was het maken van grapjes. Daarin kwam (onder ander4e) aan de orde dat het niet leuk is de héle tijd flauwe grapjes te maken (Er zit een vlek op je broek, hahaha; er zit een spin in je haar hahaha etc.) Terwijl ik dat ‘acteerde’ voor in de grote kring, begon het gezicht van één van mijn leerlingen danig te betrekken. ‘Juf, ik vind het helemaal niet leuk als je zo doet’ zei hij met een verdrietig gezicht. Ik reageerde bezorgd en was bang dat hij het echt heel naar vond mij zo flauw te zien doen. De kinderen in mijn groep kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zijn vaak behoorlijk gevoelig. Op dat moment kijkt hij triomfantelijk de klas rond en roept ‘Grapje!!!” Tja, hij had me direct te pakken met een flauw grapje terug…

Kortom.

De denksnelheid, het absurde inzien van een situatie, woordgrapjes oppikken of bedenken, grappige verbanden leggen, het geeft allemaal te denken. Let daarom eens op kinderen die reageren op een humorvolle situatie, of zelf erg goed zijn in het bedenken van grappen.

En vergeet ook niet om van dit gegeven gebruik te maken. Laat kinderen grappige dubbelwoorden bedenken en stempelen, breng een gek element in in het spel, of beweer eens met een stalen gezicht totale onzin. De kleuters zullen ervan genieten en jij vast ook.

Lees dan ook mijn and

Geef een reactie