Thema Middeleeuwen: eigen taal ontwerpen


In deze reeks blogartikelen vertel ik je over ons thema rondom de Middeleeuwen. Lees eerst dit blogartikel om te lezen hoe ik dit samen met de kinderen top-down vormgeef. Ons zelfbedachte middeleeuwse land ‘Bonkebal’ heeft natuurlijk ook een eigen taal nodig. Dat blijkt stof voor een geweldige taalactiviteit. Want het is natuurlijk heel bijzonder om een eigen taal te ontwerpen. Dat vergeten de kinderen nooit meer.

Taal onderzoeken

We bedenken wat we eigenlijk zoal weten over taal. De kinderen zijn het er snel over eens dat het om woorden gaat. Ze weten ook al dat je in een andere taal andere woorden hebt voor ‘hetzelfde’. We halen een aantal woorden voor ‘Hallo’ op. De kinderen weten bijvoorbeeld bonjour, hello, gutentag, nihao en nog meer woorden te noemen.

Hoe leer je nu een andere taal? Je kunt in ieder geval woorden opzoeken in een woordenboek. Ik heb enkele woordenboeken (Frans en Engels) meegenomen om in te zien. We kiezen een woord en zoeken in het woordenboek op hoe dit in het Frans en Engels heet. Handig zo’n woordenboek 😉

Zelf een taal ontwerpen

De kinderen willen nu graag aan de slag om een eigen taal te maken. We spreken af dat ze ieder ieder een woord uitkiezen waarvoor ze een vertaling in het ‘Bonks’ bedenken. Elk kind maakt dan één of meer pagina’s voor een echt woordenboek. We spreken af wat de criteria zijn: op elk blad moet een duidelijke afbeelding staan, het Nederlandse woord en natuurlijk de vertaling in het Bonks.

Het was leuk om te zien hoe de kinderen hiermee enthousiast aan het werk gingen; omdat ze zelf een woord mochten uitkiezen was de motivatie hoog. Ook het zelf bedenken van een grappige vertaling sprak ze erg aan! Slimme kleuters die nog niet zo leesvaardig waren, kregen hulp van de juf of een klasgenootje bij het schrijven of stempelen van de woorden.

Spreektaal!

We hebben onszelf uitgedaagd zoveel mogelijk van de woorden te leren en in het dagelijks taalgebruik op te nemen. Dat leidde tot uitspraken zoals:

Ik mocht vandaag de asks aan! (het harnas)
Wat heb jij een mooie rosjes getekend (hartjes)
Doe jij de bloek even dicht? (deur)

De verbaasde gezichten van andere juffen, kinderen en ouders die ons hoorden praten waren goud waard!

Behalve het oefenen van lezen, hakken plakken, alfabetisch principe, het geheugen en andere zaken bracht het leren van onze eigen taal een gevoel van saamhorigheid teweeg.

Ook een eigen taal ontwerpen?

Lijkt het je ook leuk om een eigen taal te ontwerpen? Dan hoef je natuurlijk niet per se te wachten tot je een thema rondom de Middeleeuwen doet. Wat ideetjes: Bij het thema De Ruimte ontwerp je een taal voor een nieuw ontdekte planeet, bij een Sprookjesthema een taal voor een kaboutervolkje, of tijdens het thema Dierentuin fantaseer je in welke taal de dieren spreken als er niemand bij is.

Leuk om dan ook wat woordenboeken te laten zien, die bedoeld zijn voor kinderen. In deze boeken worden Nederlandse woorden uitgelegd:

Met deze woordenboeken kunnen kinderen woorden in andere talen leren:

Geef een reactie