Thema Middeleeuwen: Rekenen


Een eigen middeleeuws land hoort natuurlijk ook een munteenheid te hebben. Over de naam waren we het snel eens: In Bonkebal betaal je met Bonken.

Allereerst hebben we een gezamenlijk onderzoek gedaan naar geld: afdrukken maken van munten, munten omtrekken en natekenen, uitzoeken welke waarde verschillende munten en briefgeld hebben, welke materialen ervoor worden gebruikt en tot slot zelf ontwerpen maken voor munten en briefgeld.

In een onderwijsleergesprek hebben we bepaald welke waarden we willen hebben:
munten van 1 Bonk
munten van 5 Bonken
munten van 10 Bonken

Ook hebben we het procuctieproces besproken en vastgelegd. We zochten naar een materiaal dat duurzaam is en toch goed door de kinderen te verwerken. Na het bespreken van de voor- en nadelen van verschillende materialen ( papier, plastic, klei, hout) kozen we voor klei: dit is goed te bewerken, duurzamer dan papier en je kunt de klei verven met verschillende kleuren: brons voor 1 Bonk, zilver voor 2 Bonk en goud voor de Bonken van 10 Bonk:

Dit geld gebruikten we hierna als munteenheid in ons land. Natuurlijk heb ik enkele activiteiten uitgewerkt om te leren rekenen met dit geld. Bedragen samenstellen tot 20 en voor sommigen tot 100 was daar 1 van. Door het spelen in het Speeltheater kwam geld rekenen met deze munten ook heel regelmatig aan de orde, bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe ‘asks’ wilde aan schaffen ( asks??? Zie bericht over taal…)

Geef een reactie