Thema’s


Net voor de herfstvakantie deed ik een wetenschap- en techniekles over ‘Oplossen’. Mijn inspiratie? De set onderzoekskaarten van de toolkit Kleuterlab, uitgegeven door Inge Schilders. De les die ik hier beschrijf is gebaseerd op de onderzoekskaart ‘oplossen!’ en heb ik aangevuld met mijn eigen ideeën. Nieuwsgierig geworden? Lees dan verder! […]

W&T Oplossen!


Nóg een wetenschap&technologie les die past in het thema van de Kinderboekenweek: Reis Mee! Bijna ieder kind heeft wel een fiets. En anders zitten ze vast weleens achterop of ze gebruiken de fietsen op het schoolplein. Een mooi onderwerp uit de directe leefomgeving om eens verder te onderzoeken. In deze […]

W&T Fiets en Tandwielen


1
Dit keer wil ik je een voorbeeld laten zien van een cyclus Ontwerpend Leren. Ik maak voor deze les dankbaar gebruik van de ontwikkelde lesmaterialen van Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland. Je vindt op deze website uitgewerkte lessen en lesvoorbeelden wetenschap&technologie voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Ook tref je er e-learnings […]

W&T Haas en Mol




Schooljaar 2019-2020 mag ik één dag per week als wetenschap&technologie leerkracht aan de slag. De eerste lessen zitten erop en het is echt genieten! Ik voer de lessen uit in vier instroomgroepen 1/2, twee 2/3 combinatiegroepen en één HB groep 2/3. Geweldig leuk om te zien hoe in deze verschillende […]

W&T lessen


2
In dit bericht lees je hoe je kunt starten met het 100-dagenrekenproject. Want dat is een héél goed idee voor elke kleutergroep én groep 3! Je bouwt op een leuke en eenvoudige manier een goed inzicht in de getallenlijn op. Voor zwakke rekenaars is dit geschikt als ‘pre-teaching’, ze hebben […]

Start 100-dagenproject












Deze keer een leuke link voor Slimme Kleuters. Probeer het spelletje vooral zelf even uit. Maar pas op! Het is behoorlijk verslavend! Het spelletje wijst zichzelf: Kun je alle snoeren zo met elkaar verbinden, dat alle kerstlampjes branden? Een behoorlijke uitdaging. Laat de kleuters tellen hoeveel ballen ze ‘aan’ hebben […]

Leuke link voor Kerst!


Deze keer een goed excuus om zelf alvast wat chocoladeletters aan te schaffen… Verzamel vanaf nu samen met de kinderen lege dozen van chocoladeletters. Elke nieuw doosje dat de kleuters meebrengen wordt bekeken: Welke letter is het? Hadden we deze al? Wie heeft deze letter in zijn naam? Hieronder vind […]

Chocoladeletters, mmmm!



Mmmm, kruidnoten, ik kan er niet vanaf blijven! Ik kwam dit geweldige filmpje tegen van Schooltv over de kruidnotenfabriek. Er zit een hoog tempo in, er komen allerlei interessante machines en apparaten in voor en het filmpje is volgepakt met informatie. Met de tips hieronder kun je het bakken van […]

kruidnoten bakken, next level!


Ik ben al een tijdje bezig om een mooi lespakket samen te stellen bij de (reeds bestaande) Denksleutels. Een achtergrondartikel, een uitgave met een duidelijke uitleg, diverse uitgewerkte thema’s, plaatjes voor de plaatjessleutel en meer 😉 Daarvan houd ik jullie op de hoogte! Eén thema heb ik inmiddels al uitgewerkt: […]

DENKSLEUTELS- Pasen!





4
Hogere denk-orde vaardigheden Ken jij de Denksleutels al? De denksleutels geven je handvatten om vragen te stellen die een beroep den op de hogere denkorde vaardigheden. Een zinnige manier om extra verdieping te bieden aan je slimme kleuters in de groep. Tony Ryan De denksleutels zijn oorspronkelijk bedacht door Tony […]

Denksleutels Herfst


Recensie tijdschrift OKIDO OKIDO op de NOT Op de NOT kwam ik de stand van OKIDO tegen. Een tijdschrift over ‘kunst en wetenschap voor kids’, dat sprak me heel erg aan! Toen was het tijdschrift helaas alleen in de Engelstalige versie beschikbaar. Een leuke verrassing dus toen ik laatst een […]

Recensie kleutertijdschrift Okido



Meestal werk ik met een getallenlijn als ik het rekenbegrip van kinderen wil ontwikkelen. Toch is het ook weleens interessant om er een honderdveld bij te pakken. Je hebt op één blad een overzicht van alle getallen tot 100 en je kunt bijvoorbeeld patronen ontdekken. Leuk om mee aan de slag te gaan als je werkt met het 100-dagenrekenproject! Betekenisvolle getallen op het honderdveld […]

Tips voor het werken met een honderdveld


Nadat je 100 ( school-) dagen samen met de kinderen de tel heb bijgehouden volgt natuurlijk een 100-dagen feestje op de 100e dag van het schooljaar! Een greep uit de activiteiten (veel van de activiteiten heb ik samen met de kinderen bedacht en uitgevoerd) Zo kom je naar school als […]

En wanneer vier jij het ‘100-dagenfeest’?