Thuis aan de slag met slimme kleuters 4


Het is zover; de scholen sluiten. Ik lees op Facebook en Instagram al veel goede initiatieven om kinderen thuis onderwijs te bieden. Graag doe ik een mooie aanvulling op mijn vakgebied: kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.


Ook al zijn mijn eigen meiden inmiddels tieners, ik weet nog heel goed hoe het is om twee kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong thuis te moeten ‘vermaken’! (En dan heb ik het alleen nog maar over een regenachtig weekend, of een lange schoolvakantie). Ze hebben een grote leerbehoefte, talloze vragen en houden niet van routine. Ik deel daarom graag mijn ideeën om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong dagelijks een leuke uitdaging te bieden.

Vaak is een idee van mijzelf. Soms verwijs ik naar een goede website van iemand anders. Ik pretendeer geen volledig programma te bieden. Maar ik hoop dat deze dagelijkse tip met leuke uitdaging bijdraagt aan een prettig en leerzaam moment op de dag. Ik probeer zoveel mogelijk ideeen te bedenken die je kunt doen met huis- tuin- en keukenspullen. Soms verwijs ik naar een download, ik hoop dat je die kunt afdrukken. Ik verzamel alle tips en ideeën hieronder.


Wat kun je verwachten vanaf maandag 16 maart:

  • Maandag: activiteit met betrekking tot rekenen.
  • Dinsdag: leren in een thema.
  • Woensdag: opdracht die het hogere-orde-denken stimuleert.
  • Donderdag: activiteit met betrekking tot taal en lezen.
  • Vrijdag: anders-dan-anders-dag
  • Zaterdag: wetenschap&techniek tip
  • Zondag: Kunst!

En voor als je er echt even doorheen zit:

Elke week een ‘dat mag anders nóóit’ idee!

Dit-mag-anders-nooit!

Hier vind je een aantal ideeën die je kunt gebruiken als je er echt even doorheen zit en geen idee meer hoe je de kinderen nog moet bezig houden. Alles heb je al gedaan of geprobeerd. Tijd om iets uit de kast te trekken dat anders nóóit mag! Ik doe een aantal suggesties, en je kunt er vast nog wel het een en ander bij bedenken. Doe deze activiteiten eenmalig en bewaar ze voor een bijzonder moment.

Verkleedfeest

Hoera! Je mag je vandaag verkleden in de kleding van papa of mama. Inclusief hakken en mooie sieraden. Dat levert vast een leuke modeshow en een mooie fotoreportage op!

Met knuffel in bad

Vandaag moet niet alleen je zoon of dochter schoon worden, maar ook één of meer knuffels. Ze mogen hun knuffels lekker mee in bad nemen, wassen en ermee spelen. Daarna wel een tijdje drogen natuurlijk.

Spelen met scheerschuim

Laat de kinderen eens uitgebreid spelen met scheerschuim. Misschien heb je een gladde tafel, een tafelzeil of anders een dienblad om het op te spuiten. Geef een klein beetje tegelijk. Laat kinderen er in tekenen of schrijven. Een volgende keer kun je het scheerschuim ook eens vermengen met zandbakzand, of er wat verf door mengen. Deze activiteit is goed voor de sensomotoriek.

Snoepjes Memory

Normaal alleen tijdens een feestje, maar nu een keer als leuke extra: Snoepjes Memory. Verzamel 10 (of meer) setjes van twee dezelfde snoepjes. Verberg de snoepjes één voor één onder papieren of plastic bekers, papieren cakevormpjes of iets anders. Je kind mag steeds twee bekers tegelijk optillen. Twee dezelfde snoepjes? Dan zijn ze voor jou!

Op het raam verven!

Heb je plakkaatverf in huis? Laat je kind dan een mooie schildering maken op het raam. Daar vrolijkt de hele straat van op! Uit ervaring weet ik dat je de verf er weer goed afkrijgt. Eventueel met een verfkrabber, maar ook met een sopje gaat het prima.

Thuis rekenen met slimme kleuters

#rekenuitdaging 1: Rekenpuzzels en Breinkrakers

Met deze rekenuitdaging kun je een tijdje vooruit. Als je de link volgt kom je op de website van het NVORWO. Deze afkorting staat voor de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-Wiskunde Onderwijs. Op hun website kun je een jubileum rekenpuzzelboekje voor groep 3 en 4 downloaden. De antwoorden zijn ook beschikbaar. Je vind hier allerlei puzzelachtige opdrachten voor jonge kinderen: doolhoven, spiegelspelletjes, codes en nog veel meer. Maak samen met je kind enkele puzzels. Help ze op weg door de opdracht samen goed te bekijken en op te noemen wat je allemaal ziet. Vraag je kind of het een idee heeft wat de bedoeling is. Laat het vervolgens eens proberen en geef gerust een aantal hints als dat nodig is. Het gaat er niet om dat je kind de puzzels ‘kan’, maar om samen te ontdekken hoe dit soort puzzels kunnen worden opgelost. Je kunt kriskras door het boekje werken en kiezen wat jullie aanspreekt. Veel plezier met de Rekenpuzzels en Breinkrakers.

#rekenuitdaging 2: Het 100x handen-wassen project!

Misschien heb je al kennis gemaakt met het 100-dagenrekenproject. In dit project houd je met de kinderen 100 dagen de tel bij. Je werkt hiermee aan een goed getalbegrip. En dat hebben óók kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong nodig. Zij zijn geneigd om snel door te willen gaan naar échte sommen en grote getallen. Soms zie je dan in groep 4 of groep 5 dat er toch hiaten zijn ontstaan. Werken met het 100-dagenrekenproject helpt om dit te ondervangen en is heel nuttig voor álle kinderen in groep 2 en groep 3.

Jammer genoeg is het nu niet goed mogelijk om op school de tel bij te houden. Daarom heeft Slimmekleuters.nl samen met IllustratieEnzo een alternatief ontwikkeld zodat je nog steeds op een leuke manier met de kinderen tot 100 kunt tellen!

Het 100x handen-wassen project

En daarmee stimuleer je je kind ook om vaak genoeg de handen te wassen. Win-win dus!

Druk de download af en laat je kind elke keer na het handen wassen een getal inkleuren. Bij elk 10-tal bedenk je een kleine beloning. Heb je 100 cirkels gekleurd? Dan krijgt je kind een grotere beloning. Dat kan een aardigheidje zijn of een bijzondere activiteit die je samen kunt doen.

N.B. Had jij ook ontdekt dat er een foutje inzat na het getal 96? Hieronder tref je de gecorrigeerde versie. Met dank aan een oplettende vierjarige kleuter!

Mag je deze leuke download delen? Jazeker! Wij hopen natuurlijk dat iedereen oefent met tellen tot 100 én regelmatig zijn of haar handen wast. Je doet me een groot plezier door de link naar dit blogbericht te delen, en niet alleen het document door te sturen. Zo kunnen veel collega’s en ouders kennis maken met de website van Slimmekleuters.nl.

#rekenuitdaging 3: rekenen met snoephartjes

Leuk zeg, het rekentijdschrift Volgens Bartjens publiceerde mijn idee om te rekenen met snoephartjes 😍. Eigenlijk bedoeld voor Valentijnsdag. Maar ik denk dat het ook voor nu een leuke en aansprekende rekenactiviteit voor thuis kan zijn!

De kinderen leren schatten en tellen, maken een staafdiagram, sorteren de hartjes op kenmerken en leggen patronen of series. Je vindt de rekenideeën hier

En natuurlijk kun je de hartjes ook gebruiken voor een taalopdracht. Stuur eens een brief met snoephartjes! ❤️🧡💛💚💙💜

Thema Tips

# thema-tip 1: Reis door de Ruimte in 80 lessen.


ESERO Netherlands (een onderwijsinitiatief van ESA – European Space Agency) heeft per bouw 20 prachtige lessen voor je klaar staan. Inclusief lesbeschrijving, beeldmateriaal en doebladen. Kijk voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zeker ook eens bij de lessen voor groep 3 en 4.
Daar kun je wel even mee vooruit!

Het is misschien herkenbaar dat je kind nieuwe informatie gretig opzuigt en langere tijd door een bepaald onderwerp gefascineerd kan zijn. Ik raad je daarom aan om voor dit thema zeker één of twee weken uit te trekken en elke dag één of twee activiteiten te doen. Je kunt alle lessen doen of een eigen keuze maken. Ook kun je op onderwerp (bijvoorbeeld De Maan) activiteiten selecteren.


Voor de meeste lessen heb je enkel schrijf- en knutselmateriaal nodig en huis- tuin- en keukenspullen. Heb je bepaalde materialen niet pas de activiteit dan een beetje aan of kies voor één van de andere activiteiten.


Hier volgt de link: Reis door de ruimte in 80 lessen.

Wil je meer? Dan zijn de Denksleutel opdrachten bij het thema De Ruimte misschien iets voor jou!

Nog meer? De Voorleeshoek biedt de komende drie weken een gratis abonnement aan voor alle kinderen. Schrijf je snel in en bekijk met je kind meer dan 20 voorleesverhalen over De Ruimte!

#thema-tip 2: combineer De Voorleeshoek met Plusprojecten van Kleuteruniversiteit!


Ik vertelde gaf eerder op Facebook de tip dat je tijdelijk gratis lid kunt worden van De Voorleeshoek!
In De Voorleeshoek worden onder andere veel boeken voorgelezen uit de serie Willewete. Dit is een fantastische serie informatieve prentenboeken voor nieuwsgierige kleuters. Bij de Voorleeshoek kun je kiezen uit wel 22 verschillende titels, bijvoorbeeld: De Fiets, Vulkanen of Zo werkt mijn Lichaam.


Het leuke is dat Kleuteruniversiteit bij een aantal Willewete-boeken (in ieder geval de hier genoemde) plusprojecten ontwikkelde! Er is een speciale prijs voor als je deze particulier wilt gebruiken. Iets om met jouw slimme kleuter aan de slag te gaan?

# thema-tip 3: Lapbooks

Met welk thema je ook bezig bent, het is ontzettend leuk om hier een lapbook over te maken In het filmpje zie je een voorbeeld.

Een lapbook is een uitwerking van een thema in een kartonnen map, die je openvouwt alsof het een theater is. Aan de buitenkant laat je zien over wel onderwerp het gaat. Aan de binnenkant van de map verzamel je informatie over het onderwerp en die informatie geef je weer met allerlei leuke flapjes, envelopjes en kleine spelletjes.

Zo maak je dus een interactieve informatiemap over een onderwerp. Je kind leert veel door het maken hiervan, het spelen ermee en het presenteren van het lapbook als het af is.

Het vergt even wat tijd om je hierin te verdiepen en eerlijk is eerlijk, het vraagt ook behoorlijk wat begeleiding. Deze tip is vooral heel fijn voor wie nu echt de tijd heeft om met zijn of haar kind aan de slag te gaan.

Gelukkig heb ik een mooie website voor je gevonden om je verder te verdiepen: https://www.averbode.be/…/lapbooks_vl/Niveau-1-4-8-jaar.html

Hogere-orde-denken opdrachten

Veel kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen snel denken en begrijpen al complexe zaken. Je bent daardoor misschien geneigd om sneller door de leerstof heen te gaan en steeds moeilijker werk aan te bieden. Het is goed om je ervan bewust te zijn dat zij ook behoefte hebben aan een ándere manier van denken. Je vraagt de kinderen iets te analyseren, te evalueren of zelf iets te creëren of een oplossing te bedenken voor een probleem. Deze denkniveaus noemen we het hogere-orde-denken. Elke woensdag ontvang je een tip om deze manier van denken te stimuleren. Wil je er meer over lezen? Kijk dan eens hier: https://slimmekleuters.nl/op-zoek-naar-uitdagende-ontwikkelingsmaterialen/

#HOD- tip 1: Doe meer met een puzzel.

Je hebt vast wel een puzzel in huis. Ook al is deze puzzel wellicht te gemakkelijk of al vaak gemaakt, pak hem er toch eens bij. Want deze keer vraag je de kinderen in de loop van de dag drie verschillende uitdagingen met de puzzel te doen. De opdrachten hebben vooral betrekking op analyseren en evalueren:

  1. Geef deze keer de randen en hoekjes níet. Kunnen de kinderen de puzzel nog maken? Is het moeilijker of gemakkelijker?
  2. Leg de puzzelstukjes op het aanrecht in de keuken en het bord waarop de puzzel moet worden gemaakt in de woonkamer. Leg daar één startstukje neer. Je kind mag nu elke keer één stukje ophalen in de keuken. Het stukje moet direct aangelegd kunnen worden. Zo niet? Dan moet je terug om een ander stukje te halen!
  3. Steeds sneller: laat de puzzel maken en houd de tijd bij. Hoe snel ging het precies? Laat je kind een goede strategie bedenken om de puzzel sneller te kunnen maken. Oefenen? Samenwerken? Stukjes op een bepaalde manier klaarleggen? Wat werkt goed en wat wordt het record?

Het is ook leuk om als gezin te werken aan een grote puzzel. En misschien vind je kind het ook leuk om eens zelf een puzzel te ontwerpen en te maken: met een ander soort stukjes, een zelf getekende afbeelding of een bijzondere vorm.

Ook tips bij Memory? Kijk dan eens bij dit bericht

#HOD-tip 2: Denksleutels thuis

Ken jij de Denksleutels al? Ik gaf er maandag een korte online training over. Denksleutelvragen dagen een kind uit om te analyseren, te evalueren of iets te ontwerpen/ creëren.

Kijk voor een korte uitleg naar het filmpje!


Vandaag deel ik een aantal Denksleutelopdrachten met je over de lente:


1. Nietussleutel: Noem 10 dingen die NIET kunnen groeien. Laat 5 tot 10 dingen tekenen of opschrijven.


2. UItvindingsleutel: Ontwerp een tuin- of balkonkabouter die een echt klusje kan doen in de tuin/balkon. Laat de kinderen de kabouter tekenen.


3. Verplicht verbonden sleutel: O nee, de gieter is kwijt! Bedenk hoe je toch de plantjes water kunt geven. Gelukkig heb je wel een bezem, een plastic zak en wat rietjes. (Geef de je kind deze spullen én een emmer water mee de tuin in 🤩)


Vind je dit leuke opdrachten? Op www.slimmekleuters.nl/winkel kun je voor een kleine bedrag 20 uitgewerkte vragen bestellen in thema’s zoals Pasen, Kunst, Dinosauriërs, De Ruimte of Afval. Hoewel ze bedoeld zijn om in de klas te gebruiken, kun je met veel opdrachten ook thuis prima aan de slag!

#HOD-tip 3: Afmaaktekening

Geef je kind een tekenvel en teken daarop een abstracte vorm. Je vraagt je kind om de tekening verder af te maken. Hoe verwerkt het de vorm in zijn of haar tekening?

Teken bijvoorbeeld een driehoek, een golvende lijn of een spiraal.

Je kunt ter inspiratie ook een Denkdroodle overnemen op een tekenvel. Je vindt een download om uit te proberen in dit bericht!

In het hieronder filmpje zie je hoe belangrijk het is om dergelijke open opdrachten te geven. het stimuleert de fantasie en creativiteit!

Erg leuk om deze afmaaktekening door meerdere kinderen of volwassenen in je gezin te laten maken en de oplossingen daarna te vergelijken!

Thuis werken aan Taal en Lezen

Elke donderdag krijg je een tip om met je slimme kleuter te werken aan taal en lezen. Als het kan op een speelse manier én met materialen die je toch al in huis hebt.

# taal/lees-tip 1: Aan de slag met woorden en voorwerpen.

Kies, afhankelijk van het leesniveau van je kind, één van de volgende ideeën:

  1. Je kind heeft interesse in letters en klanken, maar leest nog niet: zoek in huis steeds twee voorwerpen die op elkaar rijmen.  Bijvoorbeeld pop-dop, of kaars-laars of zak-bak. Maak foto’s van de gevonden duo’s en plaats ze onder dit bericht!
  2. Je kind heeft interesse in letters en wil een specifieke letter leren: geef je kind een schoenendoos of mandje en laat het in huis 10 voorwerpen vinden die beginnen met die letter. In het mandje met de K verzamelt je kind een koekje, een kaart, een krijtje enzovoort.
  3. Je kind leest al korte of langere woorden: een tip uit het Montessori onderwijs: haalwoorden! Maak 10 tot 20 kaartjes en schrijf daarop een voorwerp dat in huis te vinden is. Afhankelijk van het leesniveau kies je voor korte woorden (zeep) of lange (tandenborstel) of een kleine zin (het dopje van de tandpasta). Geef je kind de haalwoorden en een mandje. Aan de slag!

* Alles verzameld? Leg alle voorwerpen op de grond en speel nog een spelletje. Bijvoorbeeld: ik zie ik zie wat jij niet ziet. Of laat je kind goed kijken naar de voorwerpen en dan de ogen dichtdoen. Haal nu één voorwerp weg. Welke is weg?

TOL en ROL
Welke rijmduo’s vinden jullie in huis?

#taal/leestip 2: Post met een extraatje

Hier heb je vast ook al aan gedacht. Het is ontzettend leuk om in deze tijd post te ontvangen en voor je kind is het een zinvolle oefening om een mooie kaart te maken of een brief te schrijven.

Vandaag heb ik nog een superleuke toevoeging gevonden voor bij de brief of kaart! De geweldige kaartjes die je ziet in de foto’s vond ik als download op de website van Gezinnig.

Met deze kaartjes nodig je de ander uit om op afstand samen te eten, een spelletje te doen, of je vraagt wat voor post iemand nog wel eens zou willen ontvangen. Zo krijgt de post nog een leuk vervolg!

Check de website van Gezinnig voor nog veel meer leuke downloads 😃

Anders-dan-Anders-dag

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong houden vaak niet van herhaling. Ook altijd dezelfde routine volgen ervaren ze als SAAI (met hoofdletters inderdaad)! In deze tijd, met veel thuis zijn en weinig sociale contacten kan dat gevoel snel optreden. Daarom elke vrijdag een tip om de routine te doorbreken en het eens anders-dan-anders te doen.

#anders-dan-anders 1: Thuis uit eten!

Vertel de kinderen dat je vanavond uit eten wilt gaan. Naar een restaurant gaan kan nu even niet. Stel voor om thuis ‘uit eten’ te gaan, zoals in een restaurant. Er zijn talloze mogelijkheden om samen met je kind voor te bereiden. En ondertussen oefen je allerlei vaardigheden:

  • Bedenken wat er gegeten gaat worden en een boodschappenlijstje maken. (keuzes maken, organiseren, lezen, schrijven)
  • Een menukaart maken. (tekenen, schrijven)
  • De tafel netjes dekken en tafelversieringen maken. Servetten vouwen misschien? Bloemen op tafel? Kaarsen aan? (organiseren, knutselen, vouwen)
  • Helpen met koken en serveren van het eten. (koken, rollenspel)

Laat iedereen in het gezin zich netjes aankleden voor dit etentje. En dan samen een bijzonder en gezellig moment beleven met een prachtig versierde tafel, lekker eten en goede gesprekken. Veel plezier!

#Anders-dan-anders 2: Thuis op visite.

Jammer genoeg kun je nu niet bij iemand op visite gaan. Ga daarom eens op visite bij elkaar!

Spreek eerst netjes af op welke dag en hoe laat je op visite komt in de kamer van je kind. Dan kunnen de voorbereidingen beginnen:

Bedenk met je kind hoe ‘een visite’ meestal gaat (afspraak maken, huis opruimen 😉, visite ontvangen, iets te drinken aanbieden, wat lekkers erbij, een gesprek voeren en weer afscheid nemen). Je kunt de stappen opschrijven of samen tekenen.

Nu weet je kind wat er allemaal georganiseerd moet worden. Laat hem of haar zoveel mogelijk zélf voorbereiden, maar help bijvoorbeeld met het klaarzetten van een thermoskannetje koffie of thee. En wie weet moeten er nog koekjes worden gebakken…

En dan kan de ‘visite’ beginnen! Heb je meer kinderen dan kan iedereen eens aan de beurt komen.

Waar wordt aan gewerkt met deze opdracht? Plannen en organiseren, rollenspel, fijne motoriek, schrijfven en/of tekenen, sociale ontwikkeling.

En in de BONUS: opgeruimde kamers!

Wetenschap &Techniek

Slimme kleuters zijn niet alles gedurende de schoolweek nieuwsgierig, leergierig en vol vragen. In het weekend gaat dat uiteraard gewoon door. Zeker nu iedereen veel thuis is komt een leuke en zinnige uitdaging goed van pas. Daarom elke zaterdag een tip voor Wetenschap&Techniek thuis!

#wetenschap&techniek 1: proefjes doen!

Dit keer geef ik je simpelweg een heel goede link door: Proefjes.nl

Je vindt hier talloze proefjes die je meestal met eenvoudige materialen kunt uitvoeren. Er is per proefje een duidelijke uitleg en ook een werkblad (met grote letters) te vinden.

Het volgende proefje wordt op dit moment ingezet om kinderen te demonstreren hoe belangrijk het is om je handen te wassen:

https://www.youtube.com/watch?v=acpAf-wXsFc

Er is over een aantal leuke proefjes een televisieserie gemaakt, je kunt de afleveringen hier bekijken en de proefjes daarna natuurlijk zelf uitproberen. De afleveringen duren een minuut of zeven en er komen vragen aan de orde zoals: Waarom is poep bruin? Hoe kan het dat je de zee hoort in een schelp? Hoe kan een insect op water lopen?

Wil jij liever met het boek aan de slag? Dat kan natuurlijk ook!

#wetenschap&techniek 2: op bezoek bij Nemo

Misschien heb je het Nemo Sciencemuseum in Amsterdam al eens bezocht. Op hun website publiceren ze talloze proefjes die goed thuis uitgevoerd kunnen worden. Als ik er voor vandaag één aan zou raden is het deze:


kijken-met-je-handen/


Je maakt een mooi versierde voeldoos. In de doos stop je een voorwerp of ander materiaal zoals rijst, knikkers of zand. Dan vraag je een ander om te voelen wat erin zit. Een leuk spel waarbij ook een beroep wordt gedaan op de tastzin. Probeer het elkaar zo moeilijk mogelijk te maken!


Op de website van Nemo vind je talloze experimenten en proefjes, voor elk niveau wat wils. En steeds met een duidelijke uitleg over de wetenschap achter het proefje. Veel plezier!

Kunst&Bezinning

Elke zondag krijg je een tip met betrekking tot Kunst of Bezinning. Twee zaken waarvoor je nu niet zo gemakkelijk de deur uit gaat. Fijn om even met andere zaken bezig te zijn en stil te staan bij je gevoel, mooie muziek of iets voor anderen te betekenen.

Kunst&Bezinning 1: Carnaval der Dieren

Camille Saint Saens schreef met zijn compositie Çarnaval des Animaux prachtige muziek. Ook samen met jonge kinderen kun je de dieren die hij laat horen in zijn muziek goed herkennen: de slome schildpadden, springerige kangoeroe’s en natuurlijk de indrukwekkende leeuw.

Ik schreef een blog met een les over dit muziekstuk waarbij de kinderen raden en tekenen welke dieren ze denken te horen. Er is een bijbehorende YouTube afspeellijst zodat je de muziek bij de hand hebt!

Je vindt de beschrijving van deze activiteit hier: Carnaval der Dieren

Kijk vooral tot slot het muziekstuk met de geanimeerde origami dierfiguren. Een mooie aanleiding om samen te gaan vouwen!

Kunst&Bezinning 2: Mindfulness:

Ken je het prachtige boek ‘Spelen in Stilte’ van Irma Smegen​ al?

In dit boek vind je originele en aansprekende mindfulness oefeningen voor kinderen. Ze zijn goed toe te passen in een groep, maar ook heerlijk om thuis mee aan de slag te gaan!

Enige tijd geleden schreef ik er een recensie over, waarin ik (met toestemming) een aantal oefeningen mocht beschrijven.

Irma heeft een prachtige website gemaakt met veel inspiratie om aan de slag te gaan met Mindfulness. Onder het kopje ‘extra informatie’ vind je mooie filmpjes en prachtige muziek.

Volg haar Facebookpagina Mindful at school Spelen in Stilte: Mindfulness in de klas​ voor tips over mindfulness met kinderen.

Voor iedereen veel sterkte tijdens deze bizarre situatie.
Wees voorzichtig en hou elkaar gezond!

Geef een reactie

4 gedachten over “Thuis aan de slag met slimme kleuters