Verhalend ontwerp Herfst: ‘Stekel de Egel’


Juist met slimme kleuters is het heerlijk om thematisch te werken. Ze duiken graag in een thema en gaan vaak diep op de stof in. Dat uit zich vooral in het stellen van Heel Veel Vragen! Wel hebben ze vaak een prikkelende start nodig om gegrepen te worden door het thema. Daarom werk ik graag met een verhalend ontwerp.

Verhalend ontwerp Herfst

Zelf vind ik het geweldig om met een verhalend ontwerp te werken. De betrokkenheid van de kleuters is dan direct erg hoog. Hoe kies ik mijn onderwerp? Vaak kies ik bij een algemeen thema zoals herfst, één onderdeel uit om helemaal uit te diepen. Het ene jaar kies ik voor een dier (spinnen, slakken, eekhoorns etc) en het andere jaar voor een ‘plantaardig’ thema (herfstbladeren, de appelboom, vruchten en zaden). Daarom werd het dit keer een verhalend ontwerp over Stekel de Egel.

Voorbereiding

De crux van werken met een verhalend ontwerp is, dat de kinderen zélf op zoek gaan naar informatie om de vragen te kunnen oplossen die uit het verhaal naar voren komen… Dus zorg ervoor dat je van alles achter de hand hebt, maar laat zoveel mogelijk uit de kinderen komen! Een vraag kan bijvoorbeeld aanzetten tot het zoeken van infomatie of tot het oplossen van een probleem of het maken van een ontwerp. Hoe meer kinderen het gevoel hebben dat zij zélf bedenken wat er moet gebeuren, hoe hoger de betrokkenheid.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je je goed voorbereidt op het onderwerp. Vandaar dat ik vooraf contact gezocht met de egelopvang. Meestal is er wel eentje in de buurt te vinden! Zelf heb ik contact gehad met egelopvang Zoetermeer. Ze waren van harte bereid om een gastles te komen geven.

Verder heb ik natuurlijk al boeken opgezocht, educatieve filmpjes geselecteerd, liedjes verzameld en knutselwerk opgezocht.

Start vehalend ontwerp herfst: een brief van Stekel

Het thema ging van start met het ontvangen van onderstaande brief: Om het extra spannend te maken lag de klas bezaaid met stekels ( geverfde coctailprikkers) in een spoor naar de brief…

Hoi allemaal, 

Ik ben Stekel de egel! Ik ben al groot en deze winter zoek ik mijn eigen holletje, zonder papa, mama of mijn broertjes en zusjes. Dat vind ik nog erg spannend. Mag ik een poosje bij jullie komen wonen? Het is hier in de klas alleen wel een beetje kaal, kunnen jullie het wat meer op buiten laten lijken?

Stekelige groetjes!

Vragen die hieruit voortkomen zijn:

Stekel zegt dat hij al groot is, wanneer is een egel groot?

Waar woont een egel normaal gesproken?

Hoe kunnen we de klas gezellig aankleden zodat het wat meer op een herfstige tuin of bos lijkt?

En nu aan de slag

In een mindmap hebben we geïnventariseerd wat we al weten over egels en wat we nog willen weten! We zijn gestart met het aankleden van de klas in herfstsfeer. In de themahoek hebben we een egelholletje gemaakt. En we zijn boeken en afbeeldingen gaan zoeken over egels.

Om een goed beeld te krijgen van de opbouw van het verhalend ontwerp, hier alvast een korte schets, waarbij je meteen kunt doorklikken naar de volgende blogartikelen!

In de tweede brief vraagt Stekel of de kinderen iets te eten willen neerzetten. Maar wat eet een egel eigenlijk?

In de derde brief vertelt stekel dat hij bijna met zijn kopje vast zat in een yoghurtbeker. We leren over de gevaren voor egels en de kinderen ruimen vervolgens afval in de schoolomgeving op.

In de vierde en laatste brief die Stekel achterlaat lezen we dat Stekel een winterslaap wil houden. Wat is dat eigenlijk? Natuurlijk maken we een egelhotel voor Stekel.

Zelf een verhalend ontwerp vormgeven?

Zie jij zelf kansen om te gaan werken met een verhalend ontwerp? Dan is er één boek dat je gelezen moet hebben:

Geef een reactie