Verrijk je lees-schrijfhoek!


20150420_1216020

 

 

 

 

 

Als het over slimme kleuters gaat kun je er eigenlijk niet omheen; veel van deze kleuters hebben een grote interesse in lezen en schrijven. Zij komen vaak op school met de verwachting nu EINDELIJK te gaan leren lezen. De werkelijkheid in een kleutergroep is voor deze kleuters soms een teleurstelling… Aan ons de taak om slimme kleuters met een rijke lees- schrijfhoek voldoende uitdaging te bieden!

Boeken, boeken, boeken… zonder woorden?

Wil je kinderen interesseren voor lezen, dan is een mooie collectie boeken onmisbaar in de klas. e basis voor een rijke lees- schrijfhoek! Zorg voor een grote variatie aan boeken: prentenboeken, voorleesboeken, informatieboeken, plaatjesboeken, kijkboeken, stripboeken, telboeken, letterboeken en boeken zonder tekst. D Van deze laatste soort kun je hier een paar mooie voorbeelden vinden:

Het klinkt misschien gek om deze boeken aan te bieden aan kleuters die misschien al kunnen lezen. Ik merk echter dat ze juist door deze boeken  gefascineerd zijn. Ze kunnen hun eigen verhaal bedenken en worden gestimuleerd om nauwkeurig waar te nemen. Een leuke en uitdagende opdracht kan zijn om de kleuters een tekst te laten maken bij één van deze boeken. Ik doe dit ook weleens als een groepsactiviteit waarbij ik de paginaspreads verdeel over de kinderen. Ieder bedenkt en stempelt een zin.

Materialen in je rijke lees-schrijfhoek

Natuurlijk heb je in deze hoek allerlei lettermaterialen zoals stempels, magneetletters, linkprint, legoletters enzovoort. Zelf vul ik dit altijd nog aan door op zoek te gaan naar losse letters. Soms kijk ik op een rommelmarkt, of bij bijvoorbeeld het Kruidvat of de Hema, daar vind je vaak gekleurde letters in allerlei materialen. Daarnaast struin ik regelmatig door de kringloopwinkel en koop daar oude spellen op (bijvoorbeeld scrabble, letterdobbelstenen) Voor een klein bedrag heb je zo een verzameling letters in soorten en maten. Interessant om te sorteren, te leggen, te gebruiken bij het knutselen of als voelletters. Daarnaast heb je ongetwijfeld een ruim assortiment aan ontwikkelingsmaterialen gericht op taal. Blijf daar wel creatief mee omgaan! Kijk voor inspiratie nog eens naar de serie posts die beginnen met ‘Doe meer met…

Een houten boek met losse letters

 Fijne Motoriek

Wij hebben ervoor gekozen alle motoriek materialen ook onder te brengen in onze rijke leesschrijfhoek. Zo maken we onderscheid tussen creatieve activiteiten (in ons Atelier) en voorbereidende schrijf- en leesactiviteiten (in onze ‘Leesfabriek’)

Op deze manier maken we de Slimme Kleuters ook top-down duidelijk waarom motorische oefeningen belangrijk zijn: om straks goed en duidelijk te kunnen schrijven!

Zandschrijfborden, kralenplanken ( kun je ook letters op leggen…) opdrachten n.a.v. Schrijfdans, klei, voelletters, rijgkaarten, het is allemaal te vinden in onze lees- schrijfhoek.

Zelfgekozen letters kleien.

Prikkelende Opdrachten in de rijke lees-schrijfhoek

Hoe mooi, rijk en uitnodigend je hoek ook is ingericht, kleuters hebben regelmatig een impuls nodig om aan de slag te gaan. Ik merk op veel scholen dat de lees- schrijfhoek niet zo vaak gekozen wordt. Daarom hier een aantal les-ideeën en tips om je kleuters over de streep te trekken en aan het lezen en schrijven te zetten!

  1. Top-down betekent ook: weten met welk doel je iets  doet! Ontzettend belangrijk voor slimme kleuters. Zorg daarom voor echte enveloppen, briefpapier en echte postzegels. En vervolgens een wandelingetje met de groep naar de brievenbus.
  2. Zorg voor een doosje/ bakje met allerlei woorden op gekleurde kartonnen kaartjes. Kies per woordsoort een kleur (bijv. lidwoorden groen, werkwoorden blauw, bijvoeglijk naamwoorden oranje, zelfstandig naamwoorden geel, plaatsbepalingen paars etc.) De kleuters die al woorden kunnen lezen kunnen zo zelf grappige zinnen leggen, nastempelen of opplakken. Als je dit opbouwt kun je bij een nieuw thema nieuwe woorden toevoegen. Of je kunt de kleuters zelf nieuwe woordkaartjes laten stempelen. En wat houd je tegen om met je slimme kleuters te bespreken bij welke kleur het woord zou moeten horen…
  3. Kleuters die al letters tot woorden kunnen combineren kun je uitdagen met Boggle. Geef ze 16 letters (hang wekelijks op in je lees- schrijfhoek) en laat ze zoveel mogelijk woorden stempelen die ze met deze letters kunnen bedenken. Bij sommige kleuters slaat dit zo aan dat ze de letters en het blad mee naar huis willen nemen omdat ze verder willen gaan met het bedenken van zoveel mogelijk woorden!
  4. Laat de kleuters een tekening van woorden maken. Als voorbeeld kun je op het bord een boom tekenen: met bruin schrijf je in een kolom stamstamstamstam, daaraan komt taktaktaktak, en natuurlijk bladbladbladblad en misschien zelfs wel een rondgeschreven rode ‘appel’ Geef kleuters hierbij wel een schildervel zodat ze groot kunnen werken!
  5. Geheimschrift… Begin zelf met een boodschap in geheimschrift: schrijf iets met witte wasco op een blaadje en maak zichtbaar met waterverf of ecoline. De geheime boodschappen zullen door de klas vliegen!

Maar wat doe je met een kleuter die al vloeiend leest…

Wat bied je deze kleuter? Ik ben er een voorstander van het lezen en schrijven speels te benaderen, en nog niet aan de slag te gaan met de methodische materialen van groep 3. Wat dan wel?

  • Koppel deze kleuter bijvoorbeeld aan een tutor van een hogere groep, en laat hen samen boeken lezen in hun interessegebied.
  • Kijk of je een schrijfvriendje kunt vinden, waarmee je slimme kleuter via email kan communiceren.
  • Misschien is hij of zij al toe aan het doen van een webpad op de computer, bijvoorbeeld deze over een kameel: http://mini-pad-kameel.yurls.net/nl/page/ 
  • Geweldig uitdagend materiaal vind je in de map ‘ Lezende Kleuters’ van PetitPlus. Ik gebruik de map met veel plezier in mijn eigen groep. Lees hier de beschrijving.
  • Stimuleer het schrijven van verhalen en lees deze dan met aandacht!
  • Praat samen over de boeken die de kleuter heeft gelezen.

Tot slot een filmpje:

 Of in de originele Engelstalige versie:

 

 

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *