Verrijk je Rekenhoek! 1


foto door Cheryl via flickr.com
foto door Cheryl via flickr.com

Vaak  tref ik op scholen een kast aan met daarin een basis aan ontwikkelingsmateriaal zoals Tello, Zoek en Tel, Appelboom, materialen rondom kleur- en vormwaarneming, diagrammen en lotto’s. Deze materialen hebben gemeen dat ze een gesloten karakter hebben, tenzij je ze creatief inzet ( kijk nog maar eens bij de serie: Doe meer met…) Voor een uitdagende rekenhoek is meer nodig. Materialen die prikkelen tot open einde activiteiten en een heleboel meetinstrumenten bijvoorbeeld.

Interessante toevoegingen voor een uitdagende rekenhoek

Een leuke toevoeging zijn bijvoorbeeld de volgende materialen. Zij bieden al wat meer uitdaging omdat de kleuters hiermee moeten puzzelen om iets op te lossen:

  • Passen en Meten: kinderen leggen staven van verschillende maten passend in een patroon. Meten, schatten en proberen! Natuurlijk kun je zelf allerlei vervolgopdrachten bedenken
  • Bouw je dierentuin: hiermee kunnen kleuters de begrippen oppervlakte en omtrek verkennen
  • Ken je de Rekenstraatjes al? Dit zijn een soort vier op een rij kaarten op allerlei niveaus, waarbij kinderen (afhankelijk van hun niveau) snel cijfers en getallen leren kennen, hoeveelheden leren overzien, sommen automatiseren en meer.

Niet heel veel tips inderdaad, want als ik mijn rekenhoek wil verrijken zoek ik het eigenlijk in andere zzaken, dus lees snel verder. En heb je nog een geweldige tip voor tof ontwikkelingsmateriaal? Laat het dan weten in reactie op dit bericht, dan voeg ik het graag toe!

Meet-instrumenten!

Wat je rekenhoek echt interessant maakt, is het inrichten van een plank met allerlei meet- instrumenten. Denk aan een weegschaal, een balans, gewichten, maatbekers, zandlopers, stopwatch, timers, klokken, liniaal, meetlinten, rolmaten, plastic munten en briefgeld, een rekenmachine etc.

Tijdens het spelen en werken ga je op zoek naar situaties waarin je verdiepingsvragen kunt stellen rondom rekenen en wiskunde. In allerlei spelsituaties kun je kleuters vragen stellen. Juist als ze in andere hoeken aan het spelen zijn. Je daagt ze bijvoorbeeld uit:

  • iets te vergelijken (Wat zou zwaarder zijn? Waarom denk je dat, Hoe kunnen we daarachter komen? Wat zou even zwaar zijn?)
  • iets te meten (Hoe hoog is je toren nu eigenlijk? Welke is het hoogst? Hoeveel blokken moeten er nu bij denk je om precies 1 meter te maken?)
  • een rekenbegrip te verkennen (Wat kun je allemaal doen in een minuut? Hoe lang doen we er eigenlijk over om de jassen aan te doen?) Handig als je dan allerlei meet-instrumenten in huis hebt.

Zo maak je kleuters al van jongs af aan vertrouwd met deze maten en zijn je slimme kleuters handelend bezig met rekenen en wiskunde. Bestel dus komen schooljaar eens geen nieuw ontwikkelingsmateriaal, maar voeg een bak of mand met meetmateriaal toe aan je rekenhoek.

 

Ongeordende hoeveelheden in de uitdagende rekenhoek

Om het getalinzicht te bevorderen is het heerlijk om kleuters te laten werken met ongeordende hoeveelheden. Dit lokt uit tot tellen, vergelijken, sorteren ordenen etc. Tegenwoordig hoor je ook vaak de term Loose Parts. Wil je hier meer over weten lees dan dit interessante blog van Kleuteruniversiteit.

Denk aan een plank met bakjes, potten of dozen met grote hoeveelheden autootjes, knopen, sleutels, kralen, schelpen, wereldspelmateriaal, knikkers, poppetjes, muntjes en wat je maar kunt bedenken.

Slimme kleuters zullen allerlei spelletjes bedenken met deze materialen. Geef er ook eens spiegels, of verschillende soorten dobbelstenen bij!

Deze materialen lenen zich er ook weer goed voor om in combinatie met de meetinstrumenten allerlei activiteiten te bedenken.

 

Tellen en sorteren van Loose Parts

Tips voor mooie projecten:

Ik geef altijd de tip om eens te kijken bij de vorige edities van de Grote Rekendag. Deze rekenprojecten zijn zo mooi en rijk uitgewerkt dat het jammer zou zijn ze eenmalig te gebruiken! Via deze link kom je bij de vorige edities. Kijk voor je Slimme Kleuters dan ook bij de activiteiten van groep 3 en 4.

http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/subsets/groterekendag/

UIteraard vind je ook bij Slimmekleuters.nl mooie Rekenprojecten. Ken jij Simon Rekenslang al? Werk je met het 100-dagenrekenproject? Of laat je de kinderen regelmatig een RekenTekening maken?

 

Prentenboeken in een uitdagende rekenhoek? Natuurlijk!

 Er zijn natuurlijk ook allerlei prentenboeken gemaakt die juist over rekenen of tellen gaan. Dus reserveer ook een plank in je rekenhoek voor leuke telboeken en rekenprentenboeken. Ter inspiratie hieronder een paar leuke voorbeelden:


Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Verrijk je Rekenhoek!